Abstract:
يتمحور موضوع هذه المذكرة حول أهم قضية من قضايا اللسانيات الاجتماعية وهي قضية لها امتداد تاريخي قديم قد يصل إلى آلاف السنين، وتتمثل في ظاهرة الثنائية اللغوية والتعدد اللغوي وقد حاولنا جاهدين أن نقف عليها دراسة ووصفا في بحث أكاديمي تحت عنوان" العلاقة بين ثنائية لغة التدريس والشعور بالأمن اللغوي-دراسة لآراء عينة من طلاب جامعة غرداية" انطلاقا من الإشكالية التالية: فيم تكمن العلاقة بين ثنائية لغة التدريس والشعور بالأمن اللغوي لدى طلاب جامعة غرداية؟
والهدف الأساس من هذه الدراسة هو معرفة الوصف الغالب على العلاقة بين الثنائية اللغوية التي يستعملها الأساتذة في التدريس والشعور بالأمن اللغوي لدى الطالب الجامعي في جامعة غرداية، ولقد شرعنا في هذه الدراسة مستعينين بالمنهج الوصفي في تحليل النتائج المتحصل عليها من خلال توزيعنا لمجموعة من الاستبيانات.
Study summary:
The subject of this study revolves around the most important issue of sociolinguistics, an issue that has an ancient historical extension that may reach thousands of years, and is represented in the phenomenon of linguistic bilingualism and multilingualism.
We have tried hard to study and describe it in academic research titled "The Relationship between Bilingual Teaching and the Feeling of Linguistic Security - A Study of the Opinions of a Sample of Ghardaia University Students" based on the following problem: What is the relationship between the bilingualism of teaching and the feeling of linguistic security among Ghardaia University students?The main objective of this study is to find out the predominant description of the relationship between bilingualism used by professors in teaching and the feeling of linguistic security of the university student at the University of Ghardaia.
We have embarked on this study using the descriptive approach in analyzing the results obtained through our distribution of a set of questionnaires.