الخلاصة:
يهدف هذا البحث إلى إجراء دراسة أسلوبية في شعر السخرية لأبي دلامة، الشاعر العباسي، بغية تتبع جمالية الأسلوب وفنية الكتابة الشعرية عند الشاعر، وذلك بالاعتماد على المنهج الأسلوبي مع الرجوع إلى الأدوات الإجرائية للمناهج الأخرى، مثل التحليل والوصف لأنهم الأنسب لمثل هذه المواضيع.
وعليه تكمن أهمية دراستنا هذه في أننا سنكون قادرين على تحليل النصوص الشعرية لأبي دلامة تحليلا جماليا بدراسة أسلوبه.
قسمنا هذا البحث إلى ثلاث فصول يدرس كل فصل مستوى من مستويات التحليل الأسلوبي، وهي التركيبي، الإفرادي، والصرفي.
في المستوى التركيبي نتتبع تراكيب الجمل من حيث أنواعها، والانزياح التركيبي (الكناية)، والانزياح العمودي (الاستعارة)، والانزياح الوصفي (التقديم والتأخير)، أم في انزياح الكم فدرسنا الحذف.
في حين نذهب مع المستوى الإفرادي إلى دراسة الصيغ بكل أنوعها، وفي المستوى الصرفي نتطرق إلى الإيقاع الداخلي والخارجي.
Summary:
This research aims to conduct a stylistic study in the satirical poetry of Abu Dolama, the Abbasid poet, in order to track the aesthetics of the style and the artistry of the poet's poetic writing, by relying on the stylistic approach with reference to the procedural tools of other approaches, such as analysis and description because they are most appropriate for such topics.
Accordingly, the importance of our study lies in the fact that we will be able to analyze the poetic texts of Abu Dalama aesthetically by studying his style.
We divided this research into three sections, each of which studies a level of stylistic analysis, namely, the synthetic, the individual, and the morphological.
At the synthetic level, we follow the structures of the sentences in terms of their types, the syntactic shift (metaphor), the vertical shift (metaphor), the descriptive shift (prelude and delay), or in the quantitative shift, we studied the omission.
While we go with the individual level to study formulas of all kinds, and at the morphological level we touch on the internal and external rhythm.