الخلاصة:
تهدف هذه دراسة الى تعريف على واقع محتوى التعليم و التكوين المحاسبي كمدى اهمية في تطويرو تأهيل مهنة
المحاسبة وفق تشريع الجزائري ودلك من خلال ؿ لا جابة على اشكالية اساسية التي تتمحور حول مساهمة لتعليم
والتكوين المحاسبي في تطوير و تأهيل مهنة المحاسبة .
و من اجل تحقيق ذلك قمنا بأجراء دراسة ميدانية تم خلابؽا نوزع 40 استبياف على عينة من ابؼهنتُ ك الاكادبييتُ
ابؼختصتُ بالمجاؿ المحاسبي ك من خلاؿ برليل بيانات التي تم ابغصوؿ عليها ك اختبار فرضيات الدراسة ك لقد تم
التواصل الذ ضعف برامج المحاسبية ابؼعتمدة ك الاساليب التعليم المحاسبي بابعامعات ابعزائرية لد ترؽ بعد الذ تلبية
متطلبات بفارسة مهنة المحاسبة بالإضافة الذ ظهور العديد من القوانتُ ك ابؼراسم التي ادت الذ تطور مهنة المحاسبة
كعليو توصي ىده الدراسة الذ كضع ساسة كاضحة من قبل الدكلة ك ابؼؤسسات ابؼسؤكلة عن التعليم ك التكوين
المحاسبي لتحستُ ابؼستول ك العمل على بذسيد مقياس التعليم المحاسبي بالأخلاؽ بالإضافة الذ ضركرة اكتساب
خرجي المحاسبة على ابؼهارات ابؼهنية اللازمة بؼمارسة العمل المحاسبي بكفاءة
This study aims to define the reality of the content of accounting education and training and its importance in developing and qualifying the accounting profession in accordance with Algerian legislation, and that is through an answer to a basic problem that centers around the contribution of accounting education and training in the development and qualification of the accounting profession.
In order to achieve this, we conducted a field study, during which we distributed 40 questionnaires to a sample of professionals and academics specialized in the accounting field, and through analyzing the data obtained and testing the hypotheses of the study, communication has been made to the weakness of accredited accounting programs and methods of accounting education in universities Algeria has not yet lived up to meeting the requirements of practicing the accounting profession, in addition to the emergence of many laws and ceremonies that led to the development of the accounting profession. Therefore, this study recommends the development of clear policies by the state and institutions responsible for accounting education and training to improve the level and work to embody a standard Accounting education with ethics, in addition to the need for accounting graduates to acquire the professional skills necessary to practice accounting work efficiently