Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى تحري تقبل المستهلكين لوسائل الدفع الالكتروني، د ا رسة ميدانية
بولاية غرداية .
و لتحليل الد ا رسة و إيجاد حل للإشكالية المطروحة، اعتمدنا على استبيان تضمن أسئلة
متعلقة بمحورين ، كل محور يصب في فرضية من فرضيات الد ا رسة، وقد تم توزيعه على
عينة من سكان ولاية غرداية، ولتصميم وتنفيذ الد ا رسة الميدانية التي شملت عينة من مجتمع
This study aimed to investigate consumers' acceptance of electronic payment methods, a field study in the state of Ghardaia.
To analyze the study and find a solution to the problem at hand, we relied on a questionnaire that included questions related to two axes, each axis related to one of the study’s hypotheses. It was distributed to a sample of the population of the state of Ghardaia, and to design and implement the field study that included a sample of the population of the state of Ghardaia, consisting of 63 people. Consumer surveyed using electronic questionnaires.
The statistical tools that were relied upon to analyze data and test hypotheses were the Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) program and the electronic spreadsheet processor program (Excel). Finally, our study reached a set of results:
- It was found that the study sample had positive attitudes towards accepting electronic payment methods.
The study also found a statistically significant effect of a group of factors on these trends, namely: perceived benefit, expected effort, social effects, and ease of use
ولاية غرداية مكونة من 63 مستهلك تم استقصاؤهم باستخدام استبيانات إلكترونية.
- الأدوات الإحصائية التي تم الاعتماد عليها لتحليل المعطيات واختبار الفرضيات تم
الاستعانة ببرنام الحمم الإحصائية للعلوم الاتتمايية ( SPSS ( و برنام معال الجداول
الإلكترونية ( Excel ( وفي الأخير توصلت د ا رستنا إلى مجموعة من النتائ :
- تبين أن لدى العينة الد ا رسة اتجاهات إيجابية نحو تقبلهم لوسائل الدفع الالكتروني.
- كما توصلت الد ا رسة إلى وتود أثر ذو دلالة إحصائية لمجموعة من العوامل على هذه
الاتجاهات والمتمثلة في: المنفعة المدركة، الجهد المتوقع، التأثي ا رت الاجتماعية وسهولة
الاستخدام.