DSpace Repository

الابتكار التسويقي كمدخل استراتيجي لتحسين التنافسية دراسة حالة عينة من زبائن مؤسسة أوريدو بغرداية

Show simple item record

dc.contributor.author أبوبكر الصديق, بوزيد
dc.date.accessioned 2023-07-18T08:20:28Z
dc.date.available 2023-07-18T08:20:28Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://173.13.1.9:8080/xmlui/handle/123456789/6340
dc.description.abstract تشهد المؤسسات اليوم في ظل التطور الحاصل في مختلف المجالات منافسة شرسة، خاصة بيئتها التسويقية وهذا ما يعرضها لخطر تشابه عروضها مع باقي عروض المؤسسات المنافسة، حيث تصبح غير مناسبة. و حتى تتمكن المؤسسات من البقاء في السوق و تحقيق النمو و جب عليهاالإبتكار في خدماتها بما يتلاءم مع التغير الحاصل لحاجات و رغبات العملاء، معتبرتا أن بقائيا مرتبط بالإبتكار، فقد أصبح تبنيالإبتكار التسويقي أمرا ضروريا على المؤسسات، فهو يساهم في تحقيق أهدافها و الإستجابة للتغيرات الطارئةفي البيئة التسويقية و بالتالي تمنح لها قدرة عالية على الإستجابة لمتغيرات لحاجات العملاء مما يضمن لهاالبقاء و الإستمرارية، فنجاح المؤسسات يعتمد على الإبتكار التسويقي فهو يساعد على تحسين من تنافسية المؤسسة فنجاحها يعتمد علىتنافسيتها،لإنهذه الأخيرةتساعدها في الحفاظ على مكانتها في السوق لذلك فهي تسعى للحفاظ عليها في أذهان عملائها. لذلك قامت هذه الدراسةبهدف التعرف علىمدى تحسين الإبتكار التسويقي من تنافسية المؤسسة و ذلك من خلال دراسة تطبيقية على مؤسسة أوريدو لإلتصالات، و تـم إعداد و توزيع الإستبيان على عينة الدراسة و جمع البيانات و تحليلها إحصائياتوصلنا إلى جملة من النتائج لا وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإبتكار التسويقي على الميزة التنافسية لمؤسسة أوريدو، كما أظهرت نتائج الدراسة أنمتغيرات االبتكار التسويقي الخدمة، السعر، الترويج، التوزيع، العمليات، الدليل المادي، تؤثر علىتنافسيةالمؤسسة.إستخدمنا الإستبيان كأداة لجمع البيانات لتحقيقهذا الغرض، حيث تـم توزيعه على عينة مكونةمن30 عميل و قد تـم الإستعانة في معالجة هذه البيانات و تحليلها على برنامج التحليل الإحصائيومن المتغيرات التي تؤثر وجدنا الخدمة و الدليل المادي. و قد قدمت هذه الدراسة مجموعة منالإقتراحات و التوصيات و التي من شأنها تمكينهذه المؤسسة منالإستفادة منها و تبني الإبتكار التسويقيلتحسين تنافسيتها Organizations today, in light of the development taking place in various fields, are witnessing fierce competition, especially their marketing environment. In order for institutions to be able to stay in the market and achieve growth, they must innovate in their services in line with the changing needs and desires of customers, considering that their survival is linked to innovation. Because of the urgent changes in the marketing environment, and thus give it a high ability to respond to changes in the needs of customers, which guarantees them survival and continuity, the success of institutions depends on marketing innovation, it helps to improve the competitiveness of the institution, its success depends on its competitiveness, because the latter helps it maintain its position in The market is therefore striving to keep it in the minds of its customers. Therefore, this study was carried out with the aim of identifying the extent to which marketing innovation improves the competitiveness of the institution, through an applied study on the Ooredoo Telecommunications Corporation, and the questionnaire was prepared and distributed to the study sample, and data was collected and analyzed statistically. A statistic of marketing innovation on the competitive advantage of the Ooredoo Corporation, and the results of the study showed that the variables of marketing innovation: service, price, promotion, distribution, operations, physical evidence, affect the competitiveness of the enterprise. We used the questionnaire as a tool for collecting data to achieve this purpose, as it was distributed to a sample of 30 clients, and the processing and analysis of this data was used on the statistical analysis program, and among the variables that affect we found the service and the physical evidence. This study presented a set of suggestions and recommendations that would enable this institution to benefit from them and adopt marketing innovation to improve its competitiveness EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject إدارة التسويق EN_en
dc.subject ابتكار. EN_en
dc.subject ميزة تنافسية EN_en
dc.subject عميل EN_en
dc.subject مؤسسة أوريدو EN_en
dc.title الابتكار التسويقي كمدخل استراتيجي لتحسين التنافسية دراسة حالة عينة من زبائن مؤسسة أوريدو بغرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account