Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلي معرفة مدى تأثتر تطبيق محددات المسؤولية الإجتماعية على أداء الموارد البشرية في المؤسسات التعليمية
في جامعة غرداية ،بحيث تم إبراز أىم لزددات الدسؤولية الإجتماعية ومدى تطبيقها من طرؼ الاداريتُ والأساتذة بكلية
الإقتصاد في جامعة غرداية .
معتمدين على الدنهج الوصفي لوصف لستلف الجوانب الدتعلقة بالدسؤولية الإجتماعية وأداء الدوارد البشرية ومنهج التحليلي في
الجانب التطبيقي ،حيث تم توزيع 60 استبانة على لستلف الأساتذة و الإدارين في كلية الإقتصاد بجامعة غرداية وستًجعنا منها
58 واعتبرت 53 منها صالحة للدراسة ،وقد تم برليلها باستخدا برنامج SPSS .
وصلت الدراسة في النهاية إلذ جملة من النتائج ألعها :وجود أثر ذو دلالو إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بتُ الحوكمة
المؤسسية وأداء الدوارد البشرية في كلية الاقتصاد بجامعة غرداية ، وجود أثر ذو دلالو إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بتُ
القوى العاملة ،لاتوجد فروؽ ذات دلالة إحصائية بتُ إستجابات الدوظفتُ حوؿ أداء الدوارد البشرية ويرجع ذلك لسمات
الشخصية والوظيفية للموظفتُ )العمر ،الدؤىل العلمي ،مستوى الدهتٍ .(
وىذا مادفع بنا لوضع جملة من الاقتًاحات ألعها :ضرورة تبتٍ فكرة الدسؤولية الاجتماعية في جامعة ذلك لػسن من أدائها و
صورتها في المجتمع ،لغب اف تسعى الجامعة الذ اشراؾ الدوظفتُ في تصميم وبزطيط و تنفيذ برامج الدسؤولية الاجن
The ce. study aimed to determine the extent to which the application of social responsibility determinants affects the performance of human resources in educational institutions at the University of Ghardaia, highlighting the most important determinants of social responsibility and their application by administrators and professors at the Faculty of Economics of the University of Ghardaia.
Based on the descriptive curriculum to describe various aspects of social responsibility and human resources performance and the case study curriculum in the applied aspect, 60 forms were distributed to various professors and administrators at the Faculty of Economics of the University of Ghardaia and will be returned from it 58, 53 of which were deemed relevant to study, and were analyzed using the SPSS program.
The study finally reached a number of results, the most important being: The existence of a statistical indicative effect at an indicative level of 0.05 between institutional governance and human resources performance at the Faculty of Economics of the University of Ghardaia. A statistical indicative effect at a indicative level of 0.05 among the workforce. There are no statistically significant differences between employees' responses to human resources performance due to the personal and functional characteristics of employees (age, scientific qualification, professional level).
This prompts us to develop a number of proposals, the most important of which are: the need to adopt the idea of social responsibility at the university. This improves its performance and image in society. The university must seek to involve staff in the design, planning and implementation of unanimous responsibility programmes