Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم اتجاهات الزبائن حول الخدمات الرقمية المقدمة من قبل البنوك التجارية في
الجزائر ، حيث تمثلت المؤسسة محل الدراسة في بنك الفلاحة و التنمية الريفية بغرداية -الوكالة رق م " 292 "، و
تمثل مجتمع و عينة الدراسة في زبائن البنك، و تم إتباع المنهج الوصفي، و ذلك في بناء الجانب النظري، في حين
تم الاعتماد على أسلوب دراسة الحالة في الجانب التطبيقي، كما تم الاعتماد على الاستبيان كأداة قياس، و تم
تحليل الاستبيان باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS نسخة 26 .
و قد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى متوسط لجودة الخدمات الرقمية لبنك الفلاحة و التنمية الريفية
بغرداية من وجهة نظر الزبائن، بالإضافة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الخدمات الرقمية لبنك
الفلاحة و التنمية الريفية و اتجاهات الزبائن من وجهة نظر الزبائن، فقد بلغت قيمة معامل الارتباط بيرسون
89 % و هي دالة على وجود علاقة طردية إيجابية قوية جدا بين اتجاهات الزبائن و الخدمات الرقمية المصرفية،
كما توصلت الدراسة في نتائجها إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للخدمات الرقمية لبنك الفلاحة و التنمية
الريفية على اتجاهات الزبائن من وجهة نظر الزبائن. كما أشارت النتائج إلى أن هن اك اتجاه متوسط للزبائن حول
الخدمات الرقمية لبنك الفلاحة و التنمية الريفية بغرداية من وجهة نظرهم
This study aimed to evaluate customer attitudes about the digital services provided by commercial banks in Algeria, where the institution under study was represented in the Bank of Agriculture and Rural Development in Ghardaia - Agency No. "292", and represents the community and sample of the study in the bank's customers, and the descriptive approach was followed, in building the theoretical side, while the case study method was relied on on the applied side, and the questionnaire was relied on as a measurement tool, and Questionnaire using the statistical package program for social sciences SPSS version 26.
The results of the study found an average level of quality of digital services of the Bank of Agriculture and Rural Development in Ghardaia from the point of view of customers, in addition to the existence of a statistically significant relationship between the digital services of the Bank of Agriculture and Rural Development and customer attitudes from the point of view of customers, the value of the Pearson correlation coefficient reached 89%, which is an indication of a very strong positive relationship between customer attitudes and digital banking services, and the study also found in its results that there are A statistically significant impact of the digital services of the Bank of Agriculture and Rural Development on customer attitudes from the point of view of customers. The results also indicated that there is an average trend among customers about the digital services of the Bank of Agriculture and
Rural Development in Ghardaia from their point of view