الخلاصة:
This thesis examines the relationship between supply chain integration andتناولت هذه الأطروحة دراسة العلاقة بين تكامل سلسلة الامداد والميزة التنافسية في مؤسسة AGRODIVفرع الاغواط للحبوب. حيث تم تحديد ثلاث مكونات لتكامل سلسلة الإمداد وهي: التكامل مع المورد، التكامل مع الزبون، والتكامل الداخلي. وأربعة أبعاد بالنسبة للميزة التنافسية وهي: التكلفة، الجودة، المرونة والتسليم.الدراسة شملت عينة من 84 عامل في المؤسسة من أربع ولايات هي الاغواط، الجلفة، سعيدة ومعسكر. حيث تم جمع البيانات عن طريق الاستبيان وتحليلها باستخدام النمذجة بالمعادلات البنائية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية PLS- SEMعبر برنامج SmartPLS 4. وأظهرت النتائج أن تكامل سلسلة الامداد له تأثير إيجابي على الميزة التنافسية، وكذلك التكامل مع المورد والتكامل مع الزبون. بينما لم يكن للتكامل الداخلي تأثير معنوي على الميزة التنافسية.توصي الدراسة بأن تعزز المؤسسة اهتمامها بتكامل سلسلة الامداد، وهذا بالاعتماد على تكنولوجيات المعلومات الحديثة. ومن المهم بالنسبة للمؤسسة أن تعمل على تحسين التكامل مع الموردين والزبائن لتعزيز جودة المنتجات والمرونة،وكذاتقليل التكاليف وزمن التسليم. وان تطوير العلاقات مع الموردين والزبائن وداخليا بين أقسامها يمكن أن يكون عنصرًا حاسمًا في تعزيز الميزة التنافسية للمؤسسة
competitive advantage in AGRODIV filial de cereal de Laghouat. Three
components of supply chain integration were identified: supplier integration,
customer integration, and internal integration. and four dimensions of
competitive advantage: cost, quality, flexibility, and delivery. The study
included a sample of 84 employees from the company across four provinces:
Laghouat, Djelfa, Saida, and Mascara. Data was collected through
questionnaires and analyzed using partial least square structural equation
modeling (PLS-SEM) with the SmartPLS 4 software. The results showed that
supply chain integration has a positive impact on competitive advantage, as well
as supplier integration and customer integration. However, internal integration
did not have a significant effect on competitive advantage. The study
recommends that the company should enhance its focus on supply chain
IV
integration, relying on modern information technologies. It is important for the
company to improve integration with suppliers and customers to enhance
product quality and flexibility, as well as reduce costs and delivery time.
Developing relationships with suppliers, customers, and internally among its
departments can be a crucial element in strengthening the company's
competitive advantage