Abstract:
تهدف هذه الدراسة الى توضيح تأثير التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي على الثقافة الاستهلاكية، وتم استخدام المنهج الوصفي لعرض المفاهيم المتعلقة بمتغيرات الدراسة، وقد استخدم برنامج SPSS نسخة 26 لمعالجة البيانات المتحصل عليها والاجابة على الإشكالية المطروحة واختبار الفرضيات، حيث أجريت دراسة ميدانية على عينة من أفراد الأسرة بولاية غرداية، حيث تم توزيع استبيان الكتروني على عينة مكونة من 75 مستجيب، ثمفي الأخير توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج ومن أهمها، وجود اختلاف بين المتزوج والغير المتزوج في ثقافة الاستهلاك لدى أفراد عينة الدراسة، واهتمام أفراد عينة الدراسة بكل ما يتعلق بالجوانب المادية للعملية الاستهلاكية والاهتمام بمواد تصنيع المنتجات وتاريخ نهاية الصلاحية
This studyaims to clarify the impact of social mediamarketing on consumer culture, and the descriptive methodwasused to present the concepts related to the variables of the study, and the program SPSS version 26 wasused to process the obtained data and answer the problemposed and test hypotheses, where a fieldstudywasconducted on a sample of familymembers in wilaya of Ghardaia, where an electronic questionnaire wasdistributed to a sample of 75 respondents, then in the end the studyreached a set of results, the most important is, thereisdifferencebetween the married and unmarried in consumer culture of the studysample, and the interest of the studysample in everythingrelated to the physical aspects of the consumer process and interest in productmanufacturingmaterials and expiry date