Abstract:
تسعى هذه الدراسة الى معالجة إشكالية مدى مواكبة التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية لتطورات الفكر المحاسبي في ظل التوافق المحاسبي الدولي من أجل الارتقاء وتطوير مناهج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية وتحديثها بما يتلاءم مع متطلبات مهنة المحاسبة , والبحث عن سبل وإمكانية تطبيقها في الوسط التعليمي الجزائري و موازاتها مع عملية الإصلاحات المحاسبية في الجزائر سواء على صعيد التعليمي أو مهني , مما يبرز الأهمية بالغة لمتطلبات التعليم المحاسبي في جامعة الجزائرية , وقد تم إجراء دراسة ميدانية في فترة حالية للموسم الجامعي 2022-2023 , حيث تم تصميم استبانة كأداة جمع البيانات باعتماد على المنهج الوصفي التحليلي , و استهدفت هذه الدراسة فئة طلبة محاسبة بغية جمع وتحليل النتائج , ومنه قد تم توزيع على عينة طلبة محاسبة بجامعة غرداية للتمكن من تحليل البيانات , بالاستناد على برامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS التي تم جمعها من العينة المبحوثة , وتوصلت الدراسة الى أنه رغم ما قامت به الجزائر من إصلاحات إلا أنه لاتزال هناك فجوة وإشكاليات وعراقيل تواجه التعليم المحاسبي , مع بروز نوع من التناقض في النظام المحاسبي ككل , وعليه لابدا من تطبيق وقبول معايير التعليم المحاسبي والرقي والنهوض بالمستوى التعليمي والمهني لتخصصات المحاسبة
This Study Seeks to address the problem and find out the extent to which accounting education in Algerian universities Keeps pace with the developments accounting thought in light of international consensus in order to improve and develop accounting education curricula in the Algerian university and update them in line with the requirement of the accounting profession , And the Search for ways and the possibility of applying them in the Algerian educational community , and the parallel success of the accounting reform process in Algeria ,whether on the educational or professional level , which highlights the great importance of the requirements of accounting education in the Algerian university , Afield Study was conducted in the current period for the academic season 2022-2023 where a questionnaire was designed as a date collection tool based on the descriptive analytical approach , from SPSS , based on the statistical package programs for Social Sciences and analysing the date collected from the the researched Sample ,and the Study concluded that despite what Algeria has done of reforms , there is Still a gap . problems and obstacles facing accounting education ,with the emergence of a Kind of contradiction in the accounting system As a whole , Accordingly we must apply and accept international accounting education standards in the Algerian accounting education system to try to improve and advance the educational and professional level of accounting majors.
Keywords : accounting