Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى تبيان دور المصارف في حفظ أسرار العملاء وعدم إفشائها التي جعلت لها التشريعات الجزائرية وكذا التشريعات الدولية الاخرى مكانة هامة ، كما كرس لها حماية قانونية والتي بدورها تبين حق الفرد في حماية حياته الخاصة ومصلحة البنك والمصلحة العامة لتعزيز ثقة العميل بالمصرف والمستثمرين والمواطنين عامة لكون السر المصرفي إلتزاما أساسيا له نطاق شخصي وموضوعي ونطاق زماني ومكاني كَوَنَ له مصادر قانونية عامة وخاصة التي تبين عقوبات من انتهك هذا السر، ومع تزايد جرائم إفشاء السر المهني وماترتب عنه من ٱثار قانونية جعل المشرع يَسُن مسؤوليات في حال الإخلال بها وجزائات ردعية للحد من هذه الظاهرة
This study aimed to demonstrate the role of banks in preserving customers' secrets and not disclosing them, which the Algerian legislation, as well as other international legislation, made them an important place. It also devoted legal protection to it, which in turn shows the individual’s right to protect his private life, the interest of the bank and the public interest to enhance the customer’s confidence in the bank, investors and citizens in general, because banking secret is a basic obligation that has a personal and objective scope and a temporal and spatial scope, as it has public and private legal sources that show penalties for those who violate this secret, And with the increase in the crimes of disclosing professional secrets and the resulting legal effects, the legislator enacted responsibilities in the event of breaching them and deterrent penalties to limit this phenomenon.