Abstract:
تهدف هذه الدراسة التي اجريناها إلى معرفة دور التميز التنظيمي في تحسين جودة الخدمات في مؤسسة صندوق الضمان الاجتماعي بغرداية لدى عينة من موظفيها و اشتملت العينة على 70 موظف في المؤسسة من أصل 100 موظف من مختلف الرتب الادارية و تم تصميم استبانة كاداة لمعرفة دور التميز التنظيمي في تحسين جودة الخدمة في المؤسسة و تم فيها استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال توزيع الاستبيان و معالجته الاحصائية عن طريق برنامج 22 spss و المقابلة لمحاولة الاجابة على أسئلة البحث حيث توصلنا من خلالها إلى النتائج التالية :
1. يوجد مستوى عال من التميز التنظيمي وجودة الخدمة في صندوق الضمان الاجتماعي بولاية غرداية.
2. هناك علاقة ارتباط ايجابية قوية بين التميز التنظيمي وتحسين جودة الخدمة في صندوق الضمان الاجتماعي بولاية غرداية.
3.4 يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لمغيير التميز التنظيمي في تحسين جودة الخدمة على مستوى مؤسسة صندوق الضمان الاجتماعي"–غرداية.
4.وجود فروقات ذات دلالة احصائية بين إجابات أفراد العينة حول جودة الخدمة تعزى للخصائص الشخصية والوظيفية.
This study , which we comducted . aims to know the role of organizational excellence in improring the quality of services in the social security find corporation in Ghardia for a sample inchnded 70 employees in the institution out of 100 employees of varions administrative ranks, the quality of services in the institutiom , in which the analytical descriptive approach was used through the distribution of the questionnaire and its statistical processing through a program and the interview to try to answer the research questiones,through which we reached the following results :
1- There is a high level of organizational excellence and cervices quality in the social security find of Ghardaia province
2- There is a strong positive correlation between organizational excellence and inproving service quality in the social security find of Ghardaia state .
3- There is statistically significant effect of changing the organizational excellence in improving the quality of service at the level of the Ghardaia social security find institution .
4- There are statistically significant differences between the respondent’s answers about the quality of services due to personal and functional caracteristcs.