الخلاصة:
هدفت الدراسة للكشف عن أثر المعلومة المحاسبية في التقليل من التكاليف التعليمية المتغيرة، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، واستهداف عينة من الموظفين بجامعة غرداية المقدر عددهم (76)، والذي تم التوزيع عليهم استبيان يتكون من (40) عبارة، كما تم تحليل البيانات باستخدام برنامج Spss ونمذجة المعادلات الهيكلية القائمة على المربعات الصغرى الجزئية بالاعتماد على برنامج Smpart pls.
توصلت الدارسة في جانبها الوصفي لوجود مستوى عالٍ في توفر المعلومات المحاسبية وخصائص المعلومات المحاسبية واستخدام المعلومات المحاسبية، وبالتالي وجود مستوى عالٍ في نوعية المعلومة المحاسبية، مع وجود مستوى عالٍ في تقليل التكاليف التعليمية المتغيرة بجامعة غرداية.
وخلصت الدارسة في الجانب المتعلق بالتحقق من فرضيات الدراسة إلى وجود تأثير لتوفر المعلومات المحاسبية ولخصائص المعلومات المحاسبية، ولاستخدام المعلومات المحاسبية التي تمثل نوعية المعلومة المحاسبية في تقليل التكاليف التعليمية المتغيرة بجامعة غرداية، كما توصلت النتائج إلى قدرة هذه المتغيرات المستقلة بالتنبؤ بالمتغير التابع، وبالتالي إمكانية مساهمة هذه المتغيرات في تقليل التكاليف التعليمية المتغيرة.
كما قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تطوير وتحسين أنظمة المعلومات المحاسبية في جامعة غرداية وهذا لضمان جمع البيانات بشكل موثوق ودقيق، وكذلك العمل على توفير التدريب والتعليم المحاسبي للموظفين في جامعة غرداية، بالخصوص المسؤولين الماليين،بغية تطوير من مهاراتهم في التحليل المحاسبي، وزيادة فهم تأثير التكاليف على أداء الجامعة والمساهمة في تقليل التكاليف التعليمية المتغيرة
The study aimed to detect the impact of accounting information on reducing
educational variable costs, by adoption on the analytical descriptive curriculum,
Targeting a sample of the estimated )76( staff members of the University of
Ghardaia to whom a questionnaire consisting of )40( phrases was distributed, The
data was also analyzed using spss software and modeling structural equations
based on micro-squares based on Smpart pls software.
The study found in the descriptive aspect of the study that there was a high
level of availability of accounting information, accounting information
characteristics and the use of accounting information, Thus there is a high level of
quality of accounting information, With a high level of reduced educational
variable costs at the University of Ghardaia.
The study found in the aspect of verification of the study's hypotheses that
there was an impact on the availability of accounting information, the
characteristics of accounting information and the use of accounting information
representing the quality of accounting information on the reduction of changing
educational costs at the University of Ghardaia, The results also reached the ability
of these variables to predict the dependent variable, and hence the potential of
these variables to contribute to reducing educational variable costs.
The study also presented a number of recommendations, the most important
of which is to develop and improve accounting information systems at Ghardaia
University to ensure more reliable and accurate data collection in addition to work
on providing accounting training and education to employees at Ghardaia
University in particular, financial leaders and officials, aiming at developing their
accounting skills and increasing understanding of the impact of costs on the
University's performance and contributing to reducing changing educational costs.