dc.description.abstract |
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التدريب في تحسين أداء العاملين في المؤسسات، حيث كان الجانب التطبيقي على مستوى جامعة غرداية . اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في جمع المعطيات والبيانات المتعلقة بالظاهرة موضوع البحث، ولتحقيق هذا الهدف استخدمنا الاستبيان كأداة للدراسة وتم توزيع استمارة الاستبيان داخل المؤسسات على عينة قدرها60 عامل، وقد اعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، برنامج معالج الجداول Excel ولاختبار الفرضيات استخدامنا المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، اختبار تحليل التباين الأحادي، كما تم استخدام أساليب تحليل الانحدار والارتباط لإثبات وجود علاقة بين متغيرات الدراسة. وفي الاخير خلصت الدراسة إلى أن التدريب هدفه إزالة جوانب الضعف والقصور في أداء العاملين ويساعد على تحسين الانضباط والسلوك بدرجة كبيرة، إذا يمثل الركيزة الأساسية في تطوير وترشيد أداء القوى العاملة.
This study aimed to identify the role of training in improving the performance of workers in institutions, as the applied aspect was at the level of the University of Ghardaia. In this study, we relied on the descriptive analytical method in collecting data and data related to the phenomenon under study. To achieve this goal, we used the questionnaire as a tool for the study, In analyzing the questionnaire data, we relied on the Statistical Package for Social Sciences (spss), the Excel spreadsheet program, and to test the hypotheses we used the arithmetic averages, the standard deviation, the one-way analysis of variance test, and regression and correlation analysis methods were used to prove the existence of a relationship between the study variables. Finally, the study concluded that training aims to remove weaknesses and shortcomings in the performance of employees and helps to improve discipline and behavior to a large degree, if it represents the main pillar in developing and rationalizing the performance of the workforce. |
EN_en |