dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور القيادة الإدارية في تحقيق الفعالية التنظيمية في مؤسسة نفطال بغرداية وللوصول إلى أهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي التحليلي كما إستخدمنا أداة الإستبيان، وتكوّن مجتمع الدراسة من مجموعة من الموظفين العاملين في المؤسسة محل الدراسة حيث بلغ عدد الإستبيانات الموزعة44إستبيان، منها 36إستبيان صالح للتحليل أي بنسبة 81.82%، أما تحليل البيانات المتحصل عليها فتم بإستخدام برنامج الحزم الإحصائية ( SPSS ).
أظهرت النتائج المتوصل إليها أنه هناك مستوى متوسط من القيادة الإدارية والفعالية التنظيمية في المؤسسة محل الدراسة، وهناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد القيادة الإدارية (التخطيط وإتخاذ القرار، التحفيز وتشجيع الآخرين، نمط الإشراف، بناء فرق العمل) وتحقيق الفعالية التنظيمية في مؤسسة نفطال بغرداية.
كما تم التوصل إلى عدم وجود فروق تعزى إحصائيا للعوامل الشخصية والوظيفية لأفراد عينة الدراسةتبعا لمتغير الجنس، السن، المستوى التعليمي، الأقدمية والمستوى الوظيفي.
This study aims to identify the role of administrative leadership in achieving organizational effectiveness in Naftal company in Ghardaia, and to achieve the study's objectives, a descriptive-analytical methodology was adopted, and we utilized the questionnaire tool. The study population consisted of a group of employees working in the study institution, with a total of 44 questionnaires distributed. Out of these, 36 questionnaires were valid for analysis, representing 81.82% of the total. The data analysis was conducted using the statistical package SPSS
The results obtained showed that there is a medium level of administrative leadership and organizational effectiveness in the institution under study, and there is a statistically significant relationship between the dimensions of administrative leadership (planning and decision-making, motivation and encouragement of others, supervision style, team building) and achieving organizational effectiveness in the Naftal Company in Ghardaia.
It was also found that there were no statistically attributable differences to the personal and functional factors of the study sample, according to the variables of sex, age, educational level, seniority and job level |
EN_en |