DSpace Repository

أثر الذكاء التنافسي على القرار الاستراتيجي

Show simple item record

dc.contributor.author حنان, حبي
dc.contributor.author شيماء, حامدي
dc.date.accessioned 2023-07-04T07:43:38Z
dc.date.available 2023-07-04T07:43:38Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6126
dc.description.abstract ناقشت الد ا رسة الحالية تأثير أبعاد الذكاء التنافسي: )التخطيط، التجميع، التحليل، النشر، الاستش ا رف، الرؤية المستقبلية( على الق ا رر الاست ا رتيجي بالمديرية الجهوية لموبيليس ولاية ورقلة، ولتحقيق هذه الغاية تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي بالاعتماد على استبيان وزع على عينة مسحية تكونت من 08 موظفاً في المؤسسة المدروسة، كما تم استخدام معامل الارتباط بيرسون ونموذج الانحدار المتعدد للكشف عن قوة وطبيعة العلاقة بين المتغي ا رت المستقلة اولمتغير التابع. تم التوصل إلى عدة نتائج أهمها: ارتفاع مستوى كل من الذكاء التنافسي والق ا رر الاست ا رتيجي بالمديرية محل الد ا رسة، كما أظهرت الد ا رسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد الذكاء التنافسي مجتمعة على الق ا رر الاست ا رتيجي في مديرية موبيليس، كما تبين وجود علاقة ارتباط بين كل بعد من أبعاد الذكاء التنافسي وبين الق ا رر الاست ا رتيجي. This study discussed the effect of the dimensions of competitive intelligence: (planning, compilation, analysis, publication, foresight, future vision) on the strategic decision of the Regional Directorate of Mobilis in Ouargla. To achieve this goal, the descriptive analytical approach was followed based on a questionnaire distributed to a survey sample consisting of 80 employees in the studied institution, and the Pearson correlation coefficient multiple regression model was used to reveal the nature and strength of the relationship between the independent variables and the dependent variable. The study reached several results which are: the high level of both competitive intelligence and strategic decision in the studied directorate, it also showed that there is a positive relationship between the dimensions of competitive intelligence combined on the strategic decision in the Directorate of Mobilis, and there is a correlation between each dimension of competitive intelligence and the strategic decision EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject ذكاء تنافسي EN_en
dc.subject قرار إستراتيجي EN_en
dc.title أثر الذكاء التنافسي على القرار الاستراتيجي EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account