dc.description.abstract |
يهدف هذا البحث إلى بيان وتبيُّن التطور الدلالي والاستعمالي للمصطلحات الفلسفية الشعرية التنسيبية الأصول؛ و هي: الصناعة، والمحاكاة، والتخييل، في شروح الفلاسفة المسلمين الثلاثة (الفارابي- ابن سينا- ابن رشد) على كتاب "فن الشعر" لأرسطوطاليس.
و قد توصلت الدراسة إلى ضبط دلالات عامة و أُخرى خاصة لكل مصطلح، إضافة إلى بسط القول في قضايا وامتدادات وعلاقات هذه المصطلحات الثلاثة الأصول، مع بيان جملة المصطلحات المتعالقة (المشتقة) و المتضامة معها في نسقها المفهومي العام، وفق منهجية الدراسة المصطلحية (الإحصاء، الدراسة المعجمية، الدراسة النصية، الدراسة المفهومية، العرض المصطلحي).
The presentaims to demonstrate ,identify and clarify the semantic and evolution usage of the philosophicalterms of seminal tentative poetryorigins; namely: coinage, simulation, and imagination of the threeMuslimphilosophersexplanations(Al-Farabi, Avicenna, and Averros) in the book "The Art of Poetry" by Aristotle.
The study has reached to defining and trued of general and otherspecial connotations for eachterm, in addition to elaboratingthe issues, extensions and relationsof thesethree original terms, whileindicating set of termsrelated (derive) and combinedwiththem in terms of its system andconceptual format, according to the methodology of the terminologicalstudy. withits five phases(terminologystatistics ,lexicography,textuality-conceptuality-terminology)withclarifying of the methodological techniques of thesephilosophers in defininig the philosophicalterm. |
EN_en |