Abstract:
هدفت الدراسة الى معرفة العلاقة بين البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات وجودة الخدمات
المقدمة من طرف مؤسسة بريد الج ا زئر والدور الذي تلعبه هذه التكنولوجيا في زيادة جودة
خدمات البريد، وذلك من اجل التوصل إلى مجموعة من النتائج والتوصيات من خلال
الد ا رسة الميدانية التي قام بها الباحث على فرع من فروع مؤسسة بريد الج ا زئر محل الد ا رسة.
ولتحقيق اهداف الد ا رسة تم تصميم استمارتي استبيان . تم توزيع الاستمارة الأولى على عملاء
مؤسسة بريد الج ا زئر ببريان ولاية غرداية وهدفت لقياس أبعاد جودة الخدمة البريدية في
مؤسسة البريد محل الد ا رسة من وجهة نظر العملاء، أما الاستمارة الثانية فوزعت على
الموظفين في مؤسسة بريد الج ا زئر ببريان ولاية غرداية بهدف قياس استخدام تكنولوجيا
المعلومات من وجهة نظر الموظفين في المؤسسة .
توصلت الد ا رسة إلى عدد من النتائج أهمها وجود علاقة معنوية بين استخدام تكنولوجيا
المعلومات وأبعاد جودة الخدمة المتمثلة في (: بُعد المادية الملموسة، بُعد الاعتمادية، بُعد
الاستجابة، بُعد الضمان، بُعد التعاطفThis work aimed to study the relationship between technological infrastructure and the quality of services provided by the Algeria Post, and the role this technology in increasing the quality of this services, in order to have a set of results and recommendations through the field study carried out by the researcher on one of the branches Algeria Postal Corporation under study.
To achieve the objectives of the study, two questionnaires were redacted. The first one was distributed to the customers of the Algeria Post in Berriane, Ghardaia, and aimed to measure the
الملخص
IV
dimensions of the quality of the postal services from the customer’s point of view.
The second questionnaire was distributed to the workers of the Algeria Post in Berriane, Ghardaia, aimed to measure the dimensions of the quality of the postal services from the worker's point of view.
in the end we've got an amount of results, the most important one is that there is a significant relationship between the use of technology and the quality dimensions of service represented in :( the dimension of tangible material aspects, the reliability dimension, the response dimension, the guarantee dimension, the empathy dimension(.