الخلاصة:
تعتبر العتبات النصية جوهر ومادة النص في حد ذاته، كما أنها استطاعت أن تبرز نفسها في الساحة الأدبية لتكون مادة جديرة بالدِراسة، ومن خلالها نستطيع الكشف عن الغرف المنغلقة أو بمعنى أصح الأفكار المختبئة خلف تلك النصوص.
وانطلاقا من المدخل النظري والفصليين التطبيقيين وجدنا أن العتبات النصية هي النص الموازي والمواجه للقارئ.
ومن خلال دراستنا لديوان "شرفة ..وأمنيات" ليوسف الباز بلغيث، ارتسمت لنا عدة ملامح تبرز دور وأهمية العتبات النصية في فهم المتن من خلال كل من المكونات السيميائية للعتبات من الغلاف والعنوان والإهداء والعناوين الداخلية والهوامش..، لتفتح لنا مجالا حافزا للتطلع على اختيارات الشاعر ودلالاته.
وفي الأخير نستخلص من هذه الدراسة أن العتبات النصية لم تَردْ بشكل اعتباطي بمحض الصدفة وإنما كانت خيارٌا مقصودٌا له دلالته الواسعة والفريدة، والتي تحتاج إلى إطلاع كبير وتدقيق مُقَيد بالتراكيب البنيوية في المتن والنصوص.
Abstract:
The para-text is considered to be the essence and the material of the text itself, as it was able to stand out and show itself in the literary field to be a subject worthy of study, and through it we can reveal closed rooms or in another sense the ideas and thoughts hidden behind those texts.
From the theoretical inlet and the two applied chapters, we found that the para-texts are the parallel text facing the reader.
Through our study of the poem collection of"a balcony… and wishes" of Yusef El-Baz Balghith, we have drawn several features that highlight the role and importance of para-texts in understanding the text through each of the semiotic components of the para-texts such as the cover, title, dedication, internal titles and margins..etc, to open up a catalytic space for exploring the poet’s choices and their significance.
Finally, we conclude from this study that the para-texts were not stated arbitrarily by coincidence, but rather they were deliberate choices that have a broad and unique significance, which requires a great knowledge and an audit that is restricted by the structural compositions in the texts.