DSpace Repository

دور إدارة الصراع التنظيمي في تحسين الخدمة العمومية - دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية تيرشين إبراهيم غرداية-

Show simple item record

dc.contributor.author عبد الباسط, دحو
dc.contributor.author عبد الحق, هرويني
dc.date.accessioned 2023-01-23T09:52:37Z
dc.date.available 2023-01-23T09:52:37Z
dc.date.issued 2020-09-20
dc.identifier.uri http://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5469
dc.description.abstract ىدفت الدراسة لتعرؼ على دور إدارة الصراع التنظيمي في برستُ الخدمة العمومية من خلاؿ دراسة حالة في الدؤسسة الاستشفائية ترشتُ إبراىيم بغرداية من خلاؿ معالجة إشكالية مدى مسالعة إدارة الصراع التنظيمي في برستُ الخدمة العمومية بالدؤسسة الاستشفائية ترشتُ إبراىيم بغرداية ؟. وبغية برقيق أىداؼ الدارسة تم الاعتماد على أداة الإستبانة صممت للإجابة على الإشكالية الرئيسية . وبسثل لرتمع الدراسة في الدوظفتُ بدستشفى ترشتُ إبراىيم بغرداية، تم توزيع 44 استبانة على أفراد عينة البحث، استًجع منها 41 استمارة قابلة للتحليل، وتم استبعاد 3 استمارات وبذلك كاف عدد الاستمارات القابلة للتحليل 38 استمارة بنسبة 86.36 %، وقد قمنا في برليل نتائج الدراسة بالاستعانة بالبرنامج الإحصائي .2010 Excel في النسخة 22 ، إضافة إلذ المجدوؿ SPSS ولقد توصلنا أف ابذاه نتائج إجابات الدستجوبتُ إلذ النتائج التالية: - توجد ملامح ومظاىر للصراع التنظيمي في مستشفى ترشتُ إبراىيم؛ - توجد علاقة تأثتَ مباشر ذي دلالػة إحصػائية لدظػاىر الصػراع التنظيمػي علػى برسػتُ جػودة الخدمػة العموميػة ؛ لدى الدؤسسة لزل الدراسة عند مستوى دلالة 0,05 - لا توجد فروؽ ذات دلالة إحصائية بتُ إجابات أفراد عينة الدراسة حوؿ برستُ جودة الخدمة العمومية تعزي إلذ متغتَ الجنس، العمر، الدستوى التعليمي ومتغتَ الخبرة الدهنية والوظيفيةThe study aimed to identify the role of organizational conflict management in improving the public service through a case study in the hospital institution Tarshin Ibrahim Baghdaya by addressing the problem of the extent of the contribution of organizational conflict management in improving public service in the hospital institution Tarshin Ibrahim Baghdaya? In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire tool was used, designed to answer the main problem. The study population was represented by the employees of Tarshin Ibrahim Hospital in Ghardaia. 44 questionnaires were distributed to the individuals of the research sample, 41 of which could be analyzed were retrieved, and 3 forms were excluded. Thus, the number of analyzable forms was 38 questionnaires, at a rate of 86.36%, and we have analyzed the results of the study using the program SPSS Statistical Version 22, in addition to the scheduled Excel 2010. We found that the results of the respondents' answers directed the following results: - There are features and manifestations of organizational conflict in Tarshin Ibrahim Hospital. - There is a direct, statistically significant impact relationship for the manifestations of organizational conflict on improving the quality of public service of the institution under study at a significance level of 0.05; - There are no statistically significant differences between the responses of the study sample about improving the quality of public service due to the variable of sex, age, educational level and the variable of professional and employment experience. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject إدارة الصراع EN_en
dc.subject المؤسسة الإستشفائية EN_en
dc.subject الخدمة EN_en
dc.title دور إدارة الصراع التنظيمي في تحسين الخدمة العمومية - دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية تيرشين إبراهيم غرداية- EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account