الخلاصة:
يتمثل الهدف الرئيسي في انجاز قراءة وتحليل في كتاب المدارس اللسانية في التراث العربي في الدراسات الحديثة في دراسة اللسانيات في أهم المدارس العربية لدى الجاحظ والجرجاني، السكاكي وابن خلدون باعتبار كتبهم مدونات لغوية متجذرة في التراث اللغوي العربي من خلال إلمامهم بجوانب اللغة، وذلك من أجل إجراء مقاربة بين المدارس العربية والمدارس الغربية وللتفصيل أكثر مهنا لموضوعنا بالتعريف باللسانيات العربية وإلى متى تعود جذورها الأولى المتأصلة في التاريخ العربي الحافل بالدراسات اللغوية لبيان أهميتها.
Summary:
The main objective is to complete a reading and analysis in the book Linguistic Schools in the Arab Heritage and in Modern Studies in the study of the linguistic term in the most important Arabic schools of Al-Jahiz, Al-Jurjani, Al-Sakaki and Ibn Khaldun, considering their books are linguistic blogs rooted in the Arabic linguistic heritage through their knowledge of the aspects of the language and their abundance of you A huge number of terms belonging to the field of linguistics of the text, in order to conduct an approach in terms of terminology and curriculum between Arab schools and Western schools and to elaborate more careers of our subject by defining Arabic linguistics and how long its first roots rooted in the Arab history full of linguistic studies to show its importance.