الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين مقدمة قاموس المحيط وعلاقتها بالمدخل و التعريف، و التي حاولنا من خلالها معرفة مفهوم المعجم ثم أتينا بنبذة عن تاريخ المعجمية العربية الذي يرجع إلى أحمد الفراهيدي في كتاب العين، وبعدها كيف تطور عند العرب عبر الزمن والعصور و من هنا اشتهر القاموس المحيط بهذا الاسم، و كذلك الدوافع التي أدت بهم لصناعة هذا المعجم، وبعدها تطرقنا إلى الكاتب الذي كتب معجم قاموس المحيط و عن معجمه الذي ألفه، وبعدها قمنا بمقارنة بين مقدمة القاموس ومقدمة العين، و بعد تطرقنا إلى قاموس المحيط اتضح لنا أنه استفاد من معاجم عربية كثيرة (العين) و لكنه في شرحه إكتفى بالإيجاز، و لتحقيق هذه الدراسة قام الباحثان بتصميم استبيان حول مقدمة قاموس المحيط وعلاقتها بالمدخل و التعريف و تم توزيعه على عينة عشوائية قدرت ب 25 فرد من أجل إثبات صحة هذه العلاقة.
و بعد مناقشة النتائج المتحصل عليها من هذا الاستبيان في ضوء الإطار النظري ، تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها: استعمال معجم قاموس المحيط العربي أم الأجنبي، يتوجب استعمال معجم قاموس المحيط في أي مرحلة تعليمية، الإكثار من المعاجم داخل المكتبات و الجامعات للإطلاع عليه.
summary
This study aims to know the relationship between the introduction of the ocean dictionary and its relationship to the entry and definition, through which we tried to know the concept of the dictionary, then we came up with an overview of the history of the Arabic lexicon, which goes back to ahmed al – farahidi in the book al ain, and then how it developed among the arabs over time and ages and from here the dictionary surrounding this name was famous, as well as the motives that led them to manufacture this dictionary, and then we touched on the writer who wrote the dictionary of the ocean dictionary and about his dictionary that he composed, and then we made a comparison between the introduction to the dictionary and the introduction to the eye, and after we touched on the dictionary of the ocean, it became clear to us that he benefited from many arabic lexicon ( al ain), but in its explanation, l sufficed with briefness, and to achieve this study, the two researchers designed a questionnaire on arabe about the introduction of the ocean dictionary and its counting with vinegar and definition. It was distributed to a random sample of 25 individuals in order to prove the validity of this relationship and after discussing the result obtained from this questionnaire in light of the theoretical framework, a group of recommendations including; the use of the dictionary of the ocean dictionary for Arabic or foreign the dictionary of the ocean dictionary should be used at any educational stage, and a large number of dictionaries within libraries and universities to view it.