الخلاصة:
تناولت ھذه الدراسة نص شعري للمتنبي بعنوان "أجاب دمعي" وفق المنھج الأسلوبي التحلیلي الذي یتخذ بمستویاتھا في الدرس اللساني (الصوتي ،الصرفي، التركیبي، البلاغي و الدلالي )حیث یعد من المعطیات الجمالیة والتركيبية فنجد ھذه الدراسة قد ركزت على خمس مستویات مبتدئة بالصوتي حیث یدرس الوزن والقافیة والأصوات ثم تطرقت للمستوى الصرفي الذي ّثم یرصد الأوزان من اسم فاعل واسم مفعول وصیغ مبالغة . المستوي التركیبي حیث یدرس عدة أبواب : باب الأفعال وباب الجمل والحروف فالمستوى البلاغي ممثلا صور والمحسنات . ّ وأخبرا تناولت المستوى الدلالي الذي درس كل من الحقول الدلالیة والرمز وھذا كلھا یساعد على تناسق وبناء القصیدة Resume This study dealt with a poetic text of almutanabbi entitled "ajab damai" according to the stylistic approach taken at its levels in the linguistic lesson ( phonetic.morphological.syntactic rhetorical and semantic )which is comsidered as one of the aesthetic and structural data .weight rhyme and sounds. then I touched on the morphological level that monitors the weights of a subject noun. noun and an exaggerated from. Thenthe syntactic level where it studies several sections. the chapter on sentences and letters and the rhetorical level represented by pictures and enhancers and Itoldthat Idealt with the somatic level that studied each of somatic fields and symbol and all of this Ihelp to harmonize and build the poem.