dc.description.abstract |
تناولت هذه الدراسة موضوع دراسة أسلوبية لقصيدة كل عزيز للأمير ذليل لـ أبي الطيب المتنبي هادفة إلى التعريف بماهية كل من الأسلوب والأسلوبية وإبراز الفرق بينهما وكذا تطرقنا فيها إلى التعرف إلى اِتجاهات الأسلوبية و أنواعها وعلاقتها بالعلوم المجاورة لها .
واِستنتاجا لما توصلنا إليه من خلال تعقبنا لتاريخ الأسلوبية عبر العصور أن الأسلوبية من أهم المناهج النقدية الحديثة التي اِعتمدها الباحثون في تركيبهم لنصوصهم الأدبية في مجال اللسانيات المعاصرة، أما من ناحية التطبيق فقد تناول هذا البحث دراسة تطبيقية اِعتمدنا فيها على المنهج الأسلوبي في دراستنا لقصيدة المتنبي والتي شملت التحليل عبر أربع مستويات جاء ترتيبها كالآتي: المستوى الصوتي ،المستوى الإيقاعي ، المستوى التركيبي ، المستوى الدلالي ، وهو ما أعطى تلك الميزة الخاصة والذوق الرفيع للقصيدة من ناحية النغم الموسيقي الذي يطرب الآذان ومن الناحية الجمالية التي خلقتها الصور البيانية و المحسنات البديعية في النص الشعري أمامنا.
الكلمات المفتاحية: الأسلوب، الأسلوبية، المستوى الصوتي، المستوى الإيقاعي، المستوى التركيبي، المستوى الدلالي.
Summary in English:
This study deals with the subject of a stylistic study of the poem of Kul Aziz by Prince Dilil by Abi Al-Tayyeb Al-Mutanabbi, aiming to define what both style and stylistics are and highlight the difference between them, as well as to identify stylistic trends, types and their relationship to the sciences adjacent to it.
And concluding from what we have reached by tracing the history of stylistics through the ages that stylistics is one of the most important modern critical approaches adopted by researchers in their composition of their literary texts in the field of contemporary linguistics. As for the application, this research dealt with an applied study in which we relied on the stylistic approach in our study of Al-Mutanabi’s poem It included the analysis across four levels arranged as follows: the phonemic level, the rhythmic level, the compositional level, the semantic level, which gave that special feature and the fine taste of the poem in terms of the melody of the music that hits the ears and in terms of aesthetics that the graphic images and the creative enhancements created in the poetic text before us. |
EN_en |