Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور ومساهمة نمو ذج
حيث كان اسقاط الجانب التطبيقي على مؤسسة موبيليس وحدة ورقلة، واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي في جمع
المعطيات والبيانات المتعلقة بالظاهرة موضوع البحث، ولتحقيق هذا الهدف استخدمنا الاستبيان كأداة للدراسة وتم توزيع استمارة
الاستبيان على عينة مقدارها 52 عامل على كل المستويات وقد اعتمدنا في تحليل بيانات الاستبيان على برنامج الحزمة الاحصائية
ولاختبار الفرضيات استخدمنا المتوسطات الحسابية، والانحراف Excel برنامج معالج الجداول ،(spss) للعلوم الاجتماعية
لإثبات الفرضيات الفرعية. وفي الأخير خلصت T Test المعيار، معاملات الارتباط بيرسون، كما تم استخدم أساليب اختبار
في تحليل البيئة التسويقية (الداخلية - الخارجية)وهذا لمعرفة الاستراتيجية التي تتوافق مع الوضعية SWOT الدراسة بمساهمة نموذج
التي حددتها المصفوفةThis study aimed to identify the role and contribution of the SWOT model
in the strategic analysis of industrial enterprises, where the application aspect was
dropped on the Mobilis Corporation, the unit and the Ouargla, and we adopted
in this study the descriptive approach in collecting data and data related to the
phenomenon in question, and to achieve this goal we used the questionnaire as a
tool for the study The questionnaire was distributed to a sample of 52 workers at
all levels. In the analysis of the questionnaire data, we relied on the Statistical
Package for Social Sciences (spss) program, the Excel table wizard program. To
test the hypotheses, we used arithmetic means, standard deviation, Pearson
correlation coefficients, and T-test methods were used. Test to prove the subhypotheses.
Finally, the study concluded with the contribution of the SWOT
model in analyzing the marketing environment (internal - external) and this is to
find out the strategy that corresponds to the situation defined by the matrix