الخلاصة:
ترمي هذه الد ا رسة الى ابراز دور التنقيب في البيانات في توجه الى التسويق الذكي ، حيث تتجلى
أهميتها في إب ا رز الدور الفعال الذي تتيحه تقنيات التنقيب في البيانات في ايجاد علاقات جديدة
ومفيدة في البيانات واعطاء تنبؤات مستقبلية تفيد في التسويق ولمعالجة إشكالية البحث تم القيام
بد ا رسة حالة قاعدة بيانات عملاء قاموا بش ا رء منتجات بعض العلامات التجارية لهواتف النقال على
موقع امازون لتسوق الالكت روني، أخلصت نتائج الد ا رسة إلى أن التنقيب في البيانات يساعد في
اكتشاف المعرفة و تنبؤات تساعد في انشاء حملات تسويقية جديدة و تفادي بعض المشكلات قبل
وقوعها احيانا ،و هذه المعرفة تساعد في انشاء نظام التسويق الذكيThis study aims to highlight the role of data mining in the direction of smart marketing, where its importance is reflected in highlighting the effective role that data mining techniques provide in creating new and useful relationships in the data and giving future predictions useful in marketing. To address the problem of research was carried out a study of the case of a database of customers who bought the products of some brands of mobile phones on the site Amazon for electronic shopping, the results of the study concluded that the data mining helps in the discovery of knowledge and predictions help in the creation of new marketing campaigns and avoid some problems before they occur sometimes, and this knowledge helps in the establishment of intelligent marketing system. .