الخلاصة:
هدفت الدّراسة الحاليّة إلى التّعرّف على اتّجاهات طلبة المرحلة الثّانويّة بثانويّتي "عمّي سعيد" و"الثّبات" بولاية غرداية نحو مادّة اللّغة الفرنسيّة، وإلى معرفة الفروق في الاتّجاهات تبعا لمتغيّر الجنس والمستوى والشّعبة والمؤسّسة، ولأجل تحقيق ذلك صمّم الباحث استبانة تضمّنت ستّا وثلاثين(36) عبارة موزّعة على ثلاثة أبعاد؛ معرفيّ ووجدانيّ وسلوكيّ، وتمّ تطبيقها على عيّنة بلغتثلاثة وأربعين ومائة (143) طالب وطالبة موزّعين على شعب علميّة وأدبيّة، وعلى مستويات مختلفة. واعتمد الباحث المنهج الوصفيّ التّحليليّ،حيث أسفرت الدراسة على أنّاتّجاهات طلبة ثانويّتي "عمّي سعيد" و"الثّبات" نحو اللّغة الفرنسيّة محايدة، وأنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في الاتّجاهات تعزى إلى متغيّر نوع الجنس، وأنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في الاتّجاهات تعزى إلى متغيّر شعبة التّخصّص، وأنّه توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في الاتّجاهات تعزى إلى متغيّر المستوى الدّراسيّ للطّلبة، وأنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيّة في الاتّجاهات تعزى إلى متغيّر المؤسّسة محلّ الدّراسة. كما اقترح الباحث إجراء دراسات مماثلة على عيّنات مختلفة للوقوف على الأسباب الكامنة وراء تدنّي التّحصيل في هذه المادّة، وبناء برامج ارشاديّةتهدف إلى عقلنة أفكار الطّلبة وتوجيهها نحو الأحسن بغرض الرّفع من دافعيّتهم، وتحسين سلوكهم في اكتسابهم لهذه المادّةولمختلف الموادّ الدّراسيّة. وبناء برامج ارشاديّة للأساتذة وأخرى للأولياء وتحسيسهم بالدّور الذي يقومون به في توجيه اتّجاهات الطّلبة. وتقديم مقترحات للقائمين على بناء المقرّرات الدّراسيّة وبرامجها، للتّحسين من ظروف تعليم هذه المادّة وغيرها بهدف الرّفع من مكتسبات الطّلبة فيها وتمكينهم من الاستفادة من مزاياها في مسارهم التّعلّمي.The current study aimed to identify the attitudes of secondary school students in “Ammy Saïd” and “Atthabat” high schools in the state of Ghardaia towards learning the French language, and to know the differences in attitudes according to the variables of gender, study branch, Academic level and institution, and in order to achieve this, the researcher designed a questionnaire of (36) Items divided into three dimensions, cognitive, emotional and behavioral, and was applied to a sample of 143 male and female students, distributed among scientific and literary branches, and at different levels. The study revealed that the attitudes of “Ammy Said” and “Atthabat” high schools students towards the French language are neutral, and there are no statistically significant differences in the attitudes attributed that to the gender variable, and that there are no statistically significant differences in the attitudes attributable to the study branches variable. And that there are statistically significant differences in the attitudes attributable to the variable of the academic level of the students, and that there are no statistically significant differences in the attitudes attributed to the study institution variable. The researcher also suggested conducting similar studies on different samples to find out the reasons behind the low achievement in this matter, and to build guidance programs aimed at rationalizing students’ ideas and directing them towards the better in order to raise their motivation, and improve their behavior in their acquisition of this matter and other different school matters. And to build guiding programs for teachers and others for parents, and sensitize them to the role they play in directing the attitudes of students. And to present proposals to those in charge of building academic courses and programs, to improve the conditions for teaching this matter and other matters in order to raise the students’ acquisitions in it and enable them to benefit from its advantages in their learning path.