Abstract:
لقد أصبح تطوير المنتج أداة هامة من أدوات التعامل مع التطورات الجديدة حيث أنه أصبح مفتاح أي ميزة تنافسية،
والتي تعتبر بدورها القاعدة الأساسية التي يرتكز عليها أداء المنظمات، في الوقت الذي يصعب على منظمات الأعمال أن
تملك سبقا تنافسيا على كافة الأصعدة وفي جميع مجالات قياسا بالمنافسين الآخرين، الأمر الذي يفرض عليها السعي
لاكتساب مزايا تنافسية تجعلها تتفوق على منافسيها، وتقودها إلى التطور والنجاح باعتمادها على موارد ذات طبيعة غير
مادية في مقدمتها تقديم خدمات جديدة؛الذي يعد عاملا حاسما في قدرة المنظمات على تحقيق الميزة التنافسية،كما يعد أداة
خاصة في أيدي المنظمات وتحديدا المنظمات التي تسعى للريادة، من خلال استغلالها للتغيرات التي تعتبر فرصة للتحول
والانتقال بالمنتج أو الخدمة إلى كسب ميزة تنافسيةProduct development has become an important tool for dealing with new
developments, as it has become the key to any competitive advantage, which in
turn is the fundamental basis for the performance of organizations, while it is
difficult for business organizations to have a competitive lead at all levels and
in all areas compared to competitors. It also requires them to seek competitive
advantages that make them superior to their competitors, and lead them to
develop and succeed by relying on resources of an intangible nature, primarily
providing new services, which is a crucial factor in the ability of organizations
to achieve competitive advantage. It is in the hands of organizations,
particularly organizations that seek leadership, by exploiting changes that are
an opportunity to transform and move a product or service to gain a
competitive advantage.