dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من وجود مساهمة للمدرسة الحرة المزابية في الصمود
الاجتماعي للهوية المزابية في ظل المتغيرات السوسيوثقافية المعاصرة، وذلك عبر دراسة عينة من
طلبة الجامعة خريجي المدارس الحرة داخل الفضاء الاجتماعي الجامعي على مدى ثلاثة سنوات
جامعية، وخلصت الدراسة إلى أن أبعاد بنية المدرسة الحرة المزابية متمثلة في البعد الاجتماعي
والبعد التنظيمي، تساهم في القدرات الثلاثة للصمود الاجتماعي للهوية المزابية متمثلة في قدرات
الثبات، قدرات التكيف و قدرات التحول. This study aims to verify the existence of a contribution of the Mozabite
Free School in the social resilience of the Mozabite identity under the impact
of contemporary sociocultural variables, by studying a sample of university
students graduates of free schools within the university social space over a
period of three university years, and the study concluded that the dimensions
of the structure of the free school Mozabite represented in the social
dimension and the organizational dimension, contribute to the three capacities
of social resilience of the Mozabite identity represented in the capacities of
persistability, capacities of adaptability and capacities of transformation. |
EN_en |