الخلاصة:
أولت اللدراسات الأدبية والمناهج النصية اهتماما كبيرا ببلاغة الصورة في النصوص الشعرية، ويختلف بناء الصورة الشعرية من شاعر إلى آخر كما يختلف مفهومها من القديم إلى الحديث،قسمنا البحث إلى قسمين تناولنا في أولهما أهم المفاهيم النظرية للصورة الشعرية وما تضمنته من أنواع مستندين على ذلك في القسم الثاني، بهدف إبراز ملامح الصورة الشعرية في شعر الحاجب المصحفي الأندلسي من خلال دراسة تطبيقية لأنواع الصور الشعرية عنده، واقتضت طبيعة هذا البحث اعتماد المنهج الوصفي التحليلي بغية الوصول إلى حقيقة بناء الصورة الشعرية في شهر الحاجب، وكشف جماليتها وبلاغتها.
ABSTRACT Literarystudies and textualapproaches have paidgreat attention to the eloquence and the rhetorics of the imagery in poetictexts. The structure of the poeticimagerydiffersfrom one poet to another, as its concept differsbetween the old to the modernera. The question to beaskedis : whatis the poeticimagery? What are its types? And how did Al-HadjibAlMoshaficonstructhisimagery ?. This reaserchaimsatfindinganswers to thisproblematic. Wedivideditintotwo sections: In the first section weexplored the most important theoretical concepts of the poeticimagery, indicatingits types based on the criteriasuitable for that. Wethenrelyed on itlater in the second section: with the aim of highlightingfeatures of the poeticimagery in the Al-Hadjib AlMoshafi’spoetrythrough an appliedstudy of the types of the poetic imageriesfound in hispoems. The nature of thisresearchrequired the use of the descriptive and theanalyticalapproaches in order to reach the truth about the structure of the poeticimagery in Al-Hadjib’spoetry and to revealitsaesthetics.