Abstract:
تعتبر المقارنة المرجعية و التفوق التنافسي من بين أهم الآليات التي تساعد المؤسسة على تقييم
أدائها و تحسينها، من خلال الأساليب التي تستخدمها و كذللك الخدمات التي تقدمها للزبائن من
أجل الوصول إلى تفوق تنافسي أكبر.
هدفت هذه الدراسة إلى توضيح دور المقارنة المرجعية في تحقيق التفوق التنافسي، ومن أجل
ذلك حاولنا في هذه الدراسة معالجة الإشكالية التالية ": ما مدى مساهمة المقارنة المرجعية في
تحقيق التفوق التنافسي في المؤسسة الأقتصادية؟"، وللإجابة على هذا الإشكالية قمنا بدراسة نظرية
وتطبيقية للموضوع باستخدام بعض أدوات المستعملة في البحث المتمثلة في الإستبيان ، وذلك عن طريق
دراسة حالة في مؤسسة عجائن السارسو و مؤسسة مطاحن الأغواط، ولقد توصلنا إلى عدة نتائج نذكر
أهمها : تقوم إدارة الشركة بتقييم أداء الأقسام العاملة بها.
للشركة القدرة على تلبية احتياجات و رغبات الزبائن المتغيرة باستمرار- تنظر الشركة للتعلم كعنصر أساسي لضمان البقاء و النمو.
Considered Benchmarking and competitive superiority among the most
important mechanisms that help your organization assess its performance
and improvement, through the methods used by Kzllk and services to
customers in order to reach greater yearning to forget.
This study aimed to clarify the role of benchmarking in achieving
competitive edge, and for that we tried in this study to address the
following problem: "How Msahh benchmarking in achieving competitive
excellence in the economic institution?" To answer this problem we
studied the theory and application of the subject using some of the tools
used in the search of the questionnaire, through a case study in the pulp
and Laghouat Alsarso Mills Foundation, and we have reached several
conclusions, to mention the most important: The Company's management
evaluates the performance of departments operating.
Company consider learning as an essential element to ensure the survival
and growth
The company's ability to meet the needs and desires of customers
constantly changing-