الخلاصة:
تناول هذا البحث قضية تيسير تعليم النحو العربي في كتاب السنة الأولى ثانوي، من منظور تعليمية اللغات. فتطرق إلى الصعوبة الموجودة في النحو، وما صاحبها من محاولات تيسيره قديما وحديثا، وبيان سبب فشلها المتمثل في أنها لم تعالج هذه القضية ضمن الحقل الخاص والأجدر بدراستها وهو حقل تعليمية اللغات، الذي يسعى إلى تطبيق النتائج التي توصل إليها الباحثون في حقل التعليمية على تعليم النحو وبالتالي تعليم اللغة العربية، حيث تم التطرق في هذا العنصر إلى مظاهر تيسير النحو في كتاب السنة الأولى ثانوي، ودراسة مدى استجابة الكتاب والمنها ج للنتائج التي توصلت إليها اللسانيات التربوية في مجال تيسير تعليم النحو.
This research deals with the process of making arabic grammer easy in the book of first year secondary school through didactics of teaching languages. It discusses the difficulty of grammar and tentatives to make it easy in the past and in moder times. This research deals also with the cause of failure since it did not treats the problem in it's special field which is didactics of languages. This later tries to apply results found by researchers of didactics they try to find solutions to make arabic grammar easy for students of first year. They studied also to which extent the book and the programm respond to the results found in educational linguistics.