Abstract:
يطرح هذا البحث العلاقة بني الحقيقة والفن في رواية "الدوائر والأبواب" للروائي الجزائري "عبد الوهاب عيساوي"، وبالتحديد توظيف التاريخ والمصادر التاريخية في النتاج الروائي، للكشف عن المدي الذي يمكن أن يصور به الروائي الحقيقة التاريخية، وهل له أن يصورها بسلاسة دون زيف وتحريف، كما يجب البحث عن أسئلة تبحث عن أسباب اللجوء إلى الماضي أو التاريخ واستعادة أحداثه في حقبة زمنية مغايرة، محاولين أن نستشف كل مرة قدرة الروائي على تكييف التاريخ وفق القالب الذي يريده له فنيا، وذلك ما يوحي ببراعة الروائي وقدرته على التملّص من قيود الزمن باستخدام تقنيات السرد المناسبة من استرجاع واستباق وغيرها.
This research discusses the relationship between truth and art in the novel “Circles and Gates” by the Algerian novelist “Abdel Wahab Essawy”, and specifically the use of history and historical sources in the novel's production, to reveal the extent to which the novelist can portray the historical truth, and can he portray it smoothly without falsehood and distortion The research also answers questions looking for reasons for resorting to the past or history and reclaiming its events in a different era of time, trying to explore each time the novelist’s ability to adapt history according to the template that he wants for him artistically, which suggests the novel’s ingenuity and his ability to evade the constraints of time using techniques Appropriate narration of retrieval, anticipation and others.