DSpace Repository

اثر الاتصالات التسويقية على جودة الخدمة في الفنادق بولاية غرداية

Show simple item record

dc.contributor.author سهام, رسيوي
dc.date.accessioned 2022-11-16T13:48:43Z
dc.date.available 2022-11-16T13:48:43Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3255
dc.description.abstract ان الهدف الاساسي لمعالجة الموضوع هو معرفة اثر الاتصالات التسويقية على جودة الخدمة الفندقية , و ذلك من خلال تقديم اطار نظري يحدد و يعرف مختلف المفاهيم المتعلقة بالاتصال التسويقي من حيث اهميته , اهدافه و ادواته اما بالنسبة الى جودة الخدمة الفندقية فقد تم التطرق الى اهميتها و ابعادها التي من خلالها يتم معرفة راي الزبون حول جودة الخدمة الفندقية و حاولنا من خلال الدراسة الميدانية التي تمت في فندق مزاب , و الهدف منها هو معرفة اثر الاتصال التسويقي على جودة الخدمة الفندقية , و تمت هذه الدراسة من خلال استبيان تم توزيعه لعينة من زبائن الفندق , و تم تفريغ هذه النتائج المتحصل عليها من طرفهم و كذا استخدام الاساليب الاحصائية , كانت اهم النتائج بوجود علاقة تاثير للاتصالات التسويقية على جودة الخدمة الفندقية و ان العناصر المساهمة بدرجة كبيرة في تحسين جودة الخدمة هي الاعلان و الدعية و تنشيط المبيعات , حيث قدرت نسبة مساهمتهم ب 35,8% و 29,5% و الباقي بنسب متفاوتة و عليه خلصت الدراسة على فندق مزاب ان تحسن من جودة خدماتها اكثر من خلال زيادة اهتمامها اكثر بالبيع الشخصي الذي يعتبر اكثر عنصر مؤثر على الاطلاع الاولي للزبون من باقي العناصر الاخرى The main objective of addressing the subject is to know the impact of marketing communications on the quality of hotel service, by providing a theoretical framework that defines and defines the various concepts related to marketing communication in terms of its importance, objectives and tools. As for the quality of hotel service, its importance and dimensions have been addressed. Through which the customer's opinion is known about the quality of the hotel service, and we tried through the field study that took place in the M'zab Hotel, And the aim of it is to know the effect of marketing communication on the quality of hotel service, and this study was carried out through a questionnaire distributed to a sample of hotel customers, and these results obtained from their side were unloaded, as well as the use of statistical methods, the most important results were the existence of a communication effect relationship Marketing on the quality of hotel service And the elements that contribute significantly to improving the quality of service are advertising, advocacy and sales promotion, as the percentage of their contribution was estimated at 35.8% and 29.5%, and the rest in varying proportions. Accordingly, the study concluded that the Mzab Hotel should improve the quality of its services more by increasing its interest in personal selling, which is considered the most influential element on the customer’s initial visit than the rest of the other elements. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject إتصالات تسويقية EN_en
dc.subject جودة الخدمة EN_en
dc.subject أبعاد جودة الخدمة EN_en
dc.title اثر الاتصالات التسويقية على جودة الخدمة في الفنادق بولاية غرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account