DSpace Repository

دور الجامعة في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة -دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة ثالثة ليسانس والثانية ماستر في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية -

Show simple item record

dc.contributor.author نجاة, تاج
dc.contributor.author إيمان, أولاد عبد الله
dc.date.accessioned 2022-11-13T11:01:31Z
dc.date.available 2022-11-13T11:01:31Z
dc.date.issued 2020-09-20
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2946
dc.description.abstract هدفت الدراسة الى التعرف على دور الجامعة في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة، خاصة لدى عينة الدراسة. وتمثل مجتمع الدراسة في طلبة السنة الثالثة ليسانس والثانية ماستر في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة غرداية باستطلاع آرائهم لاختبار مدى صحة الفرضيات من خلبل إستبيان الدراسة الذي تضمن مجموعة من الفقرات شملت لزاور الدراسة، وزع على عينة عشوائية وقد تم استخدام في التحليل 74 إستيبيان صالح للدراسة. وكذلك تم إضافة أداة الدقابلة. وقد تم استخدام البرنامج الإحصائي SPSS ، لاختبار فرضيات الدراسة بالإستعانة بالأساليب الإحصائية التالية: الوسط الحسابي والالضراف الدعياري، ومعامل الثبات "ألفاكرومبخ"، اختبار "كولولرروف سمرنوف" للتوزيع الطبيعي، اختبار T-Test للعينات الدستقلة، اختبار T-Test للعينة الواحدة، اختبار تٖليل التباين الأحادي. ولقد تم التوصل إلذ لرموعة من النتائج ألعها: لا يوجد مستوى لدى إدارة جامعة غرداية في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة من وجهة نظر عينة الدراسة عند - مستوى معنوية ) α ≤ 0.05 .) لا يوجد دور للؤستاذ الجامعي في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة من وجهة نظر عينة الدراسة عند مستوى معنوية - ( α ≤ 0.05 .) يوجود دور للبرامج التعليمية الجامعية في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة من وجهة نظر عينة الدراسة عند مستوى - معنوية ) α ≤ 0.05 .) لا يوجد دور لدار الدقاولاتية في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة من وجهة نظر عينة الدراسة عند مستوى معنوية - ( α ≤ 0.05 .) لا يوجود فروق ذات دلالة إحصائية عند طلبة السنة الثالثة ليسانس والثانية ماستً في كلية العلوم الاقتصادية - والتجارية وعلوم التسيتَ في إنشاء مؤسسة خاصة تعزى لدتغتَات الدلؽ وغرافية ) الجنس، العمر، القسم، الدستوى الجامعي( عند مستوى معنوية (The purpose of this study is to determine the university role on promoting entrepreneurial thinking between undergraduate students and Master’s students , it aims to emphasize the importance of the university to support the entrepreneurial thinking, especially for the sample of the study. The study targeted all the Master and Bachelor’s students in Faculty of Economic Science and Business Management- university of Ghardaia, in order to explore their opinions to test the validity of the hypotheses. In order to meet the research objective, first, a questionnaire, devised for the study, includes a set of paragraphs which contain the main themes, is distributed to a random sample. The researcher used 74 questionnaire copies. Second, a qualitative approach was adopted. Semi-structured interviews were conducted as the most appropriate technique to be able to gather information on the perceptions and opinions of the interviewees The statistical program SPSS is used to test the hypotheses using the following statistical methods: the mean, the standard deviation and coefficient of variation, correlation coefficients, One sample t test, T-Test for independent samples. The most important findings of the study are as follows: - There are no statistical impact of university administration role on promoting entrepreneurial thinking. - There are no statistical impact of university professors role on promoting entrepreneurial thinking. -There is a significant impact of academic program on promoting entrepreneurial thinking. -Housing entrepreneurship is clearly important for students to understand entrepreneurship, but it plays a lack part in university to promoting entrepreneurial thinking. - There are no statistical differences in the views of respondents towards The university role on promoting entrepreneurial thinking of the study attributed to, sex, age, qualification, department EN_en
dc.publisher جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject مقاولاتية، EN_en
dc.subject دار مقاولاتية EN_en
dc.title دور الجامعة في تعزيز الفكر الدقاولاتي لدى الطلبة -دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة ثالثة ليسانس والثانية ماستر في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية - EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account