Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور التوزيع في تلبية طلبات العملاء، حيث تم التطرق إلى استاتيجيات التوزيع
وذلك من خلال توضيح المفاهيم المتعلقة بالتوزيع وقنواته من أجل تحقيق رغبة العملاء، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة
تم إعداد استبيان تم توزيعه على 34 من منافذ التوزيع التي تتعامل مع مؤسسة نفطال وحدة غرداية، حيث تم
الاعتماد على المنهج الوصفي في الجانب النظري ومنهج دراسة حالة في الجانب التطبيقي وأساليب الإحصاء الوصفي
من أجل معالجة إشكالية الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى أن هناك أثر إيجابي لدور التوزيع ومساهمته في تلبية طلبات
The aim of this study is to know the role of the distribution in the client satisfaction, to achieve this aim we will discuss the distribution strategies and clarify some notions. And for the same reason a survey have been established and distributed in some distribution points who work with NAFTAL (Ghardaia’s unity). The approach that has been used in the theory part is the descriptive one, and the one used in the practical one is the "case study", also and to solve the problematic of this study, we used the descriptive statistics tools. The results of of these studies show that the role of the distribution has a positive impact on the clients satisfaction, at the studied company.العملاء في المؤسسة محل الدراسة