Abstract:
يعد التعرف على إنجازات المؤسسة من بين الانشغالات الرئيسية لوظيفة مراقبة التسيير، وزيادة على الانتقادات التي وجهت إلى نظم الرقابة التقليدية دفعت الكثير من المؤسسات إلى البحث على نظام رقابي جديد يعمل على تقييم الأداء من منظور مجالات متعددة، وسعيا لإحداث التغيير جاءت فكرة "لوحة القيادة" التي تمثل أداة من أدوات التسيير الحديثة التي تعمل على تحقيق التوازن، وتحسين مستوى الأداء الشامل للمؤسسات. وتهدف هذه الدراسة إلى أهمية استخدام لوحة القيادة في المؤسسة الخدمية.After identifying the achievements set among the main concerns of the managment control، and in addition to the criticism of the traditional control system، pushed alot of institutions to look for a new control system that works on evaluating the performance from several domains' perspective, and seeking to make a change, the idea of "the dashboard" came up, whichis one of the modern tools of management that works on creating the balance, and improving the institutions' overall performance level, and this study aims to the importance of using the dashboard in the service institution