الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور المسؤولية الاجتماعية في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسات الاقنصادية ،
منطلقا من تمودج مفترض يأخذ طبيعة العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية و الصورة الذهنية ، حيث تم بناء ثالث
فرضيات أساسية تنبثق منها مجموعة من الفرضيات الفرعية، وتحقيقا لهدف البحث واكمال متطلباته باشرنا بإعداد
إطار نظري وتطبيقي يعاجل متغيرات الدراسة، حيث مشلت العينة 41 فرد من المتعاملين مع مؤسسة افري باعتبارهم
متعاملون مباشرون مع هذه المؤسسة و بتالي تكون نظرهتم نحوها ادق من غيرهم .
وقد تم انجاز استبانة الدراسة من وجهة النظر المشتريين الصناعيين موزعييين في مناطق مختلف من الوطن على
جميع جهاته لجميع بيانات الجانب الميداني ومن خالل بعض الأساليب الاحصائية تم اختبار الفرضيات، ومنه توصلنا
الى أن هناك علاقة ارتباط قوية بني المسؤولية الاجتماعية و نحسين الصورة الذهنية للمؤسسة ، و أن هناك تاثير بين
أبعاد المسؤولية الاجتماعية و تحسين الصورة الذهنية متثل في علاقة طردية بين المتغييرين المسؤولية الاجنماعية و الصورة
الذهنية، و اخيرا وجود هناك فروق معنوية بين متوسطات إجابات المبحوثين في متغييري المسؤولية الاجتماعية ترجع
ملتغريات )صفة الزبون و مدة التعامل و حجم التعامالت(، أما بالنسبة ملتغري جهة التعامل فال يوجد فروق معنوية
بالنسبة لمتغيري المسؤولية الاجتماعية ، وبالنسبة متغيري الصورة الذهنية فقد أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق معنوية
بين متوسطات إجابات المبحوثين ترجع لمتغيرات )صفة الزبون، مدة التعامل، حجم التعامالت، جهة التعامل(.
وتوصلنا إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تبرو أأهمية المسؤولية الاجتماعية في بناء و تخسين
الصور ة الذهنية لها .
The present study aims to identify the role of social responsibility in
improving the mental image of industrial establishments, starting from a presumed
model that takes into account the nature of the relationship between social
responsibility and mental image. Three basic hypotheses have been constructed. A
number of hypotheses emerge. The sample included 41 individuals who deal with
IFRI as direct dealers with this institution. Therefore, their view is more accurate
than others. A questionnaire was distributed to various regions in the country,
focusing on all its aspects to collect data on the field of the study, through some
statistical methods, the hypotheses were tested. We concluded that there is a strong
correlation between social responsibility and improvement of the mental image of
the institution. The social responsibility and the improvement of mental image
represent a positive relationship between the two variables social responsibility and
mental image .Finally, there are significant differences between the responses of
respondents in the variable social responsibility due to the variables (the character
of the client and the duration of dealing and volume of transactions) As for the
variable of the transaction, there are no significant differences for the variable of
social responsibility. As for the variable of the mental image, the results showed
that there are no significant differences between the responses of the respondents
due to the variables (customer characteristics, duration of dealing, volume of
dealing .We reached a set of conclusions and recommendations that highlight the
importance of social responsibility in building and improving the mental image