DSpace Repository

جماليات مديح آل البيت دراسة أسلوبية في ميمية أبي فراس الحمداني

Show simple item record

dc.contributor.author سهام لفريد
dc.date.accessioned 2022-11-07T08:29:04Z
dc.date.available 2022-11-07T08:29:04Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/2386
dc.description.abstract تناولت هذه الدراسة في ثناياها قصيدة في مدح آل البيت التي مطلعها "الدين مخترم والحق مهتضم" ،وفق المنهج الأسلوبي الذي يتخذ بمستوياته المختلفة (الصوتي، التركيبي، الصرفي)؛ وسيلة في تحليل النص الأدبي والكشف عن بنياته العميقة وذلك للوصول الى الدراسة التطبيقية للقصيدة ، وقد بدأت هذه الدراسة بمدخل تحدثت فيه عن المدح في العصر العباسي وموضوعاته وتوجهاته ، ثم تناولت المستويات اللغوية في القصيدة بالمستوى الصوتي بما يتمثل فيه من دور بياني وإيحائي لجرس الصوت، وما تفصح عنه تلك الأصوات من معان ودلالات ، ثم تطرقت الدراسة الى المستوى التركيبي الذ تناولت فيه الانزياح بنوعيه الكمي والموضعي الذي اضفى على القصيدة حلة البهاء ورونق الفنية ، ثم انتقلت الى المستوى الصرفي ، بمعالجة الصيغ الصرفية الواردة ،التعريف والتنكير وبعض الأعلام الواردة في القصيدة ودلالاتها.   ملخص باللغة الإنجليزية: This study dealt with a poem in praise of Al al-Bayt, whose beginning is "The Religion is Closed and the Truth is Assembled", according to the stylistic approach taken its different levels (phonetic, syntactic, morphological); it’s a means of analyzing the literary text and revealing its deep structures in order to reach the applied study of the poem. This study began with an introduction in which I talked about praise in the Abbasid era, its themes and directions. Then, it dealt with the linguistic levels in the poem at the phonemic level, including the rhetorical and suggestive role of the timbre of sound, and what those sounds declare meanings and significances. After that, the study touched on the structural level, in which it dealt with the deviation in its quantitative and positional forms, which gave the poem the appearance of glory and artistic luster. Next, I moved to the morphological level, by treating the incoming morphological formulas, definition and non definition, and some of the proper names mentioned in the poem and their connotations. EN_en
dc.language.iso other EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject المنهج الأسلوبي EN_en
dc.subject المستويات اللغوية EN_en
dc.subject المستوى الصرفي EN_en
dc.subject المستوى الصوتي EN_en
dc.subject المستوى التركيبي EN_en
dc.subject الانزياح EN_en
dc.title جماليات مديح آل البيت دراسة أسلوبية في ميمية أبي فراس الحمداني EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account