الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة الى البحث عن واقع تطبيق المؤسسات النفطية الجزائرية لابعاد المسؤلية الاجتماعية اتجاه
العاملين من خالل الابعاد الاربعة المقدمة في منوذج كارول )البعد الاقتصادي، القانوني الخيري ، الاخلاقي (.
معتمدين على املنهج الوصفي لإلحاطة مبختلف اجلوانب النظرية ملفهوم املسؤولية االجتماعية للشركات وأبعادها
ومنهج دراسة احلالة يف اجلانب التطبيقي وذلك من خالل إسقاط اجلانب النظري على عينة الدراسة املثمثلة يف
جمموعة من العاملني مبديرية اإلنتاج واإلستغالل ابملنطقة البرتولية سوانطراك واد نومر، بلدية زلفانة _ غرداية.
حيث مت توزيع 75 استبانة على خمتلف العاملني يف مجيع الرتب من أجل استقصاء أرائهم حول موضوع الدراسة،
مت للطالبني اسرتجاع 52 استبيان اعتربت صاحلة للدراسة وقد مت حتليلها ابستخدام برانمج احلزم اإلحصائية للعلوم
االجتماعية SPSS النسخة 26 .
وقد توصلت الدراسة إىل وجود تطبيق بنسب من ضعيفة إىل متوسطة ألبعاد املسؤولية االجتماعية )البعد
االقتصادي، األخالقي، القانوين، اخلريي( لدى أغلب أفراد العينة املستجوبة وكذا عدم وجود فروق ذات داللة
إحصائية تعزى للمتغريات الشخصية تؤثر على مدى استجابتهم للموضوع.
This study aimed to search for the reality of the application of the Algerian oil
institutions to the dimensions of social responsibility towards workers through
the four dimensions presented in Carroll's model (the economic, legal, moral,
and charitable dimension). Relying on the descriptive approach to capture the
various theoretical aspects of the concept of corporate social responsibility and
its dimensions, and the case study approach in the practical aspect, by dropping
the theoretical aspect on the sample of the study represented by workers in the
Directorate of Production and Exploitation in the petroleum region of Sonatrach,
Oued Nomer, Zelfana _ Ghardaia municipality. Where 75 questionnaires were
distributed to different employees of all ranks in order to survey their views on
the subject of the study, 52 questionnaires were retrieved for the students, which
were considered valid for the study and were analyzed using the Statistical
Package for Social Sciences (SPSS) version 26. The study found that there is a
weak to moderate application of the dimensions of social responsibility (the
Economic, Moral, Legal, Charitable dimension) among most of the respondents,
as well as the absence of statistically significant differences due to personal
variables that affect the extent of their response to the subject.