dc.description.abstract |
كزت هذه الدراسة على معرفة تأثري عروض الرتويج التنافسية على والء العمالء. سمت
ق هذه الدراسة إىل فصلني، األول نظري والثاين
ُ تطبيقي. الفصل األول لألسس النظرية املتعلقة مبتغريات الدراسة يتكون من مبحثني صص املبحث األول
، خ لألدبيات النظرية، حيث
مت التطرق للمتغري املستقل واملتمثل يف مفهوم الرتويج، أهدافه، أدواره، اسرتاتيجياته وعناصر املزيج الرتوجيي، كما مت التطرق يف اجلزء
الثاين للمتغري التابع واملتمثل يف والء العمالء، ويف املبحث الثاين مت التطرق إىل الدراسات السابقة. أما الفصل الثاين فكان دراسة
ميدانية لعمالء مؤسسة موبيليس بوالية غرداية، مت استعمال فيها أداة االستبيان إلكرتوين حيث وصل عدد املستجوبني إىل 572 ،مث
بعد التصفية صار عدد العينة 518.
فبعد استعمال اختبار الثبات لالستبيان والتحليل واملناقشة واختبار الفرضيات، توصلت الدراسة إىل عدة نتائج من أمهها أن هناك أثر
ذو داللة إحصائية لعناصر عروض الرتويج التنافسية ملؤسسة موبيليس )اإلعالن، الدعاية، العالقات العامة، البيع الشخصي، تنشيط
املبيعات والتسويق املباشر( على والء العمالء إال أهنا ليست قوية، حيث تساهم يف جذهبم حنو املؤسسة وجعلهم دائمي التواصل
معها.
وأخريا وضعت بعض التوصيات واالقرتاحات كضرورة ملحة لتحقيق والء العمالء للمؤسسة
This study focused on the impact of competitive promotions on customer
loyalty. This study was divided into two chapters, one theoretical and the other
practical. The first chapter of the theoretical foundations related to the variables of
the study consists of two subjects. The first topic was devoted to the theoretical
literature. The independent variable was discussed in the concept of promotion, its
objectives, its roles, its strategies and elements of the promotional mix, and the
second part of the dependent variable, the second topic was discussed in previous
studies. The second sections were a field study for Mobilis clients in Ghardaïa,
where the questionnaire was used electronically. The number of respondents
reached 572 and after the liquidation the sample number full 518.
After using the stability test for the questionnaire and analysis and discussion and
hypothesis testing, the study reached many of results, the most important of which
is that there is a statistically significant impact of promotion elements offers
competitive Mobilis (advertising, publicity, public relations, personal selling,
stimulate sales and direct marketing) to the loyalty of customers but they are not
strong, which contribute to attract them towards the institution and make them
permanent contact with them.
Finally, I have made some recommendations and suggestions as an urgent need to
achieve customer loyalty to the institution |
EN_en |