الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر االدارة االلكترونية في الارتقاء بجودة خدمات البمدية
وانعكاساتيا عمى رضا المواطن ، من وجية نظر المواطن ، وذلك عن طريق محاولة معالجة
اإلكشكالية التالية : كيف تؤثر االدارة االلكترونية عمى االرتقاء بخدمات المرفق العام )البمدية(؟
وليذا الغرض قمنا باالستعانة بتصميم استبيان تم توزيعو عمى عينة عكشوائية قدرىا 281
مواطن موزعون عمى بعض بمديات والية غرداية ، لنقوم في نياية األمر بتحميل نتائج
االستبيان باالستعانة ببرنامج الحزم اإلحصائية )SPSS ، )لنصل إلى جممة نتائج أىميا:
ىناك تحسن ممحوظ في الخدمات التي تقدميا البمدية من وجية نظر المواطن.
ساىمت اإلدارة االلكترونية في تحسين جودة خدمات البمدية من وجية نظر المواطن.
المواطن راض عمى مستو ى رقي خدمات البمدية.
توجد فروق ذات داللة إحصائية في مستويات رقي خدمات البمدية .
**هناك تأثير إيجابي في االرتقاء بخدمات المرفق العام )البمدية( بفضل االدارة
االلكترونية
The aim of this study is to know the impact of electronic management on
improving the quality of municipal services and their impact on citizens'
satisfaction, from the point of view of the citizen by trying to address the
following problem: How does electronic management affect the upgrading of
the municipal services? For this purpose, we used the design of a
questionnaire that was distributed to a random sample of 218 citizens
distributed to some municipalities of Ghardaia state. Finally, we will analyze
the results of the questionnaire using the Statistical Package Program (SPSS) ,
to reach the results of the most important :
IV
• There is a marked improvement in the services provided by the municipality
from the point of view of the citizen.
• Electronic management has contributed to improving the quality of
municipal services from the point of view of citizens.
• Citizens are satisfied with the quality of municipal services.
• There are statistically significant differences in the levels of upgrading
municipal service