Abstract:
تهدف هذه الدراسة الى معرفة أثر الحوافزالمادية والمعنوية على الاداء الوظيفي في المؤسسات التربوية وقد تم
أخذ عينة عشوائية من أساتذة ـبتلف األطوار التعليمية بوالية غرداية .
لتحقيق أىداؼ الدراسة مت االعتماد على منهج البحث الوصفي التحليلي ، كقد صممت استبانو كزعت
على عينة عشوائية مكونة من )60 )أستاذ ؼبختلف األطوار التعليمية لبلدية غرداية مت اسًتجاع ) 45 )استبانو
كقد كانت نسبة االسًتجاع )75 )%منها )32 )صاغبة للدراسة.
كقد مت استخداـ الربانمج اإلحصائي SPSS ،الختبار فرضيات الدراسة ابالستعانة ابألساليب اإلحصائية
التالية كلقد مت التوصل إذل ؾبموعة من النتائج أنبها:
ال يوجد أثر معنوم لبعد التحفيع اؼبادم يف أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0.
يوجد أثر معنوم لبعد التحفيع اؼبعنوم يف أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0.
يوجد أتثَت إهبايب للتحفيع اؼبعنوم على أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0
This study aims to know the effect of material and moral incentives on job
performance, and the study contains two chapters, the first chapter, in which the
concept of motivation, incentive theories, types of incentives, and factors
affecting the motivation system are covered, and the second chapter includes the
field study and analysis of personal data, and Basic data, findings, and
recommendations.
To achieve the objectives of the study, a descriptive and analytical research
method was adopted, which relies on collecting data on the phenomenon and its
interpretation. A questionnaire was designed and distributed to a random sample
consisting of (60) teachers for the various educational stages of the municipality
of Ghardaia. (45) questionnaires were retrieved, and the recovery rate was
(75%). Of which (32) are eligible for study.
The SPSS statistical program was used to test the study hypotheses with the
help of the following statistical methods: the arithmetic mean, standard
deviation and coefficient of variation, correlation coefficients, T-Test test for
one sample, multiple linear regression analysis, T-Test for independent samples,
and the single-sample analysis of variance test. Among the most important
results are:
There was no significant effect of the physical motivation dimension on
the performance of workers at the significance level α ≤0.05.
There is a significant effect of the dimension of moral stimulation on the
performance of workers at the significance level α0.05.