Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهم معوقات تطبيق التعليم الَّلكتروني في ظل جائحة كورونا بجامعة غرداية من
منظور الأساتذة ومعرفة الفروق بين رؤيتهم وفقا لمتغيرات الدراسة، حيث قمنا باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم
استعمال اداة الَّستبانة لمعرفة توجهات العينة المستهدفة بخصوص الموضوع، حيث تم تطبيق استبانة على عينة من أساتذة
كلية العلوم الَّقتصادية و التسيير و علوم تجارية بجامعة غرداية بلغ عددهم ) 37 ( أستاذ وأستاذة، بواقع 10 إناث و 27
إصدار 22 و 25 ، أسفرت نتائج SPSS ذكور، وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج الحزم الإحصائية
الدراسة إلى:
- هناك معوقات تتعلق بالإدارة الجامعية والخبرة في مجال التعليم الَّلكتروني ومعوقات تتعلق بالطلبة والتقنية والدعم
الفني تمثل عائق لتطبيق التعليم الَّلكتروني من منظور الأساتذة.
- لَّ توجد فروق ذات دلَّلة إحصائية من منظور الأساتذة لمعوقات تطبيق التعليم الَّلكتروني تعزى لمتغير الجنس.
- لَّ توجد فروق ذات دلَّلة إحصائية من منظور الأساتذة لمعوقات تطبيق التعليم الَّلكتروني في ظل جائحة كورونا
تعزى لمتغير السن.
- لَّ توجد فروق ذات دلَّلة إحصائية من منظور الأساتذة لمعوقات تطبيق التعليم الَّلكتروني في ظل جائحة كورونا
تعزى لمتغير الدرجة الوظيفية.
- لَّ توجد فروق ذات دلَّلة إحصائية من منظور الأساتذة لمعوقات تطبيق التعليم الَّلكتروني في ظل جائحة كورونا
تعزى لمتغير سنوات الخبرة.
This study aims to identify the most important obstacles to the application
of e-learning in light of the Corona pandemic at the University of Ghardaia
from the perspective of teachers and to know the differences between their
vision according to the variables of the study, where we used the
descriptive analytical approach, and the questionnaire tool was used to
know the trends of the target sample regarding the subject, where it was
applied A questionnaire on a sample of professors of the Faculty of
Economics, Management and Commercial Sciences at the University of
Ghardaia, whose number was (37) professors and professors, 10 females
and 27 males. After processing the data statistically using the SPSS
statistical packages version 22 and 25, the results of the study resulted in:
- There are obstacles related to university administration and experience in
the field of e-learning, as well as obstacles related to students, technology
and technical support that represent an obstacle to the application of elearning
from the teachers' perspective.
- There are no statistically significant differences from the teachers'
perspective of the obstacles to applying e-learning due to the gender
variable.
- There are no statistically significant differences from the teachers’
perspective of the obstacles to the application of e-learning in light of the
Corona pandemic due to the age variable.
- There are statistically significant differences from the teachers’
perspective of the obstacles to applying e-learning in light of the Corona
pandemic due to the job degree variable.
- There are no statistically significant differences from the teachers’
perspective of the obstacles to applying e-learning in light of the Corona
pandemic due to the variable years of experience