dc.description.abstract |
الملخص : تحاول هذه الدراسة تقديم تصور عام لواقع الجغرافية المذهبية للمغرب الأوسط من القرن 2ه / 8م إلى نهاية القرن 6ه /12 م ، وذلك من بدأ إنتشار عقائد الصفرية والإباضية به ، ثم قيام كيانات سياسية تمثلها ، امتد نفوذها السياسي على أجزاء من أرضه ، وتأسيس العديد من الإمارات العلوية التي مثلت التوجه الزيدي الشيعي بالمغرب الأوسط ، وإنتشار بعض التوجهات العقدية والفقهية الأخرى التي كونت أقليات مذهبية في مدن وأرياف المغرب الأوسط خلال العهد الرستمي . ثم عرف هذا المجال الجغرافي تحولات المذهبية مهمة بعد إنتشار الدعوة الإسماعيلية في القبائل الكتامية ، كان من نتائجها ظهور العقائد السنية والمذهب المالكي كأهم توجه مذهبي بدأ في بسط سيطرته على جغرافية المغرب الأوسط خلال 4 ه /12 م ،وبعد ذلك واصلت التطورات المذهبية في المجتمعات المالكية بالمغرب الأوسط ، وذلك من خلال إنشار الأشعرية والتصوف في القرنين 5 و 6ه/11و12م وفي المقابل بعد التراجع الواسع لإنتشار عقائد الإباضية ،بقي أغلب معتنقيها خلال هذه الفترة يتمركزون في واحات وارجلان وأسوف وأريغ ،ثم ضمو إلى مراكزهم وادي ميزاب يعد بداية تحول أهله من الإعتزال إلى الإباضية في النصف الأول من القرن 5ه/11م. Abstract:
This study aims to present a general conception of the reality of sectarian geography in the Central Maghreb from the 2nd century AH/8 AD to the end of the 6th AH/12th century AD, starting with the spread of the Sufrit and Ibadit beliefs in it, then the political entities that represent them. Their political
influence extended over parts of its land and the establishment of many emirates the Alawites, which represented the Zaydi Shiite trend in the Central Maghreb, and the spread of some other ideological and jurisprudential trends that formed sectarian minorities in the cities and countryside of Central Maghreb during the Rustumi era. After that, this geographical field knew important doctrinal shifts after the spread of the Ismaili call in the Kutama tribes, one of the results of which was the emergence of Sunni beliefs and the Maliki doctrine as the most important doctrinal trend that began to extend its control over the geography of central Maghreb during the 4th century AH /12th century AD. Then, the sectarian developments continued in the Maliki societies in Central Maghreb East, through the spread of Ash’arism and Sufism in the 5th and 6th centuries AH/11
and 12 AD. On the other side, after the widespread decline of the spread of Ibadi beliefs, most of its adherents remained during this period, concentrated in the oases of Warjilan, Asouf and Arigh, Then they annexed to their centers the M'zab Valley after the beginning of the shift of its inhabitants from Mu'tazilism to Ibadism in the first half of the 5th century AH / 11 AD. |
EN_en |