Abstract:
Thesis Title: Leadership styles and their relationship to creative behavior among workers, directorate of education case study.
The research problem of this study lies in how can leadership style affect the creative behaviour of employees in the institution under study?
Objectives of the study: The current study aims to:
Primarily answering the questions and hypotheses raised in this study.
To view the theoretical framework for both leadership and creativity.
To know leadership methods that contributes to supporting workers creativity in the institution under study.
To clarify the relationship between the leadership style (democratic, transformative, autocratic) and the creative behavior among the staff of the Directorate of Education in the State of Ghardaia.
Study methodology and tools: The study relied on the descriptive analytic approach. And questionnaire was designed based on standards and previous studies and was distributed to a random sample of 70 members in the institution under study, and 65 analyzeable questionnaires were returned. The collected data was processed and analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS).
Findings of this study:
- The dominant leadership style in the directorate of education is the democratic leadership style and has a positive impact on creative behavior.
- The second dominant style of leadership in the directorate of education is the transformational leadership style, and the transformational style has a positive impact on creative behavior.
- Authoritarian style does not affect creative behavior
عنوان المذكرة: أنماط القيادة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي لدى العاملين دراسة حالة مديرية التربية والتعليم.
تكمن مشكلة البحث في هذه الدراسة في كيف يمكن لنمط القيادة أن يؤثر على السلوك الإبداعي للعاملين في المؤسسة قيد الدراسة؟
أهداف الدراسة: تهدف الدراسة الحالية إلى:
- الإجابة الأولية على الأسئلة والفرضيات التي أُثِيرتْ في هذه الدراسة.
- عرض الإطار النظري لكل من القيادة والإبداع.
- التعرف على الأنماط القيادية التي تساهم في دعم إبداع العاملين في المؤسسة قيد الدراسة.
- توضيح العلاقة بين نمط القيادة (ديمقراطي،تحويلي، إستبدادي) والسلوك الإبداعي لدى العاملين في مديرية التربية والتعليم بولاية غرداية.
منهج الدراسة وأدواتها: اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم تصميم الاستبيان بناءً على معايير ودراسات سابقة ووُزِعَ على عينة عشوائية من 70 عضوًا في المؤسسة محل الدراسة، وأُعيد 65 إستبانة قابلة للتحليل. تم معالجة البيانات التي تم جمعها وتحليلها باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). نتائج هذه الدراسة:
- نمط القيادة السائد في مديرية التربية هو نمط القيادة الديمقراطية وله أثر إيجابي على السلوك الإبداعي.
- النمط الثاني السائد للقيادة في مديرية التربية هو القيادة التحويلية، والنمط التحويلي له تأثير إيجابي على السلوك الإبداعي.
- النمط الاستبدادي لا يؤثر على السلوك الإبداعي.