DSpace Repository

دور المعرفة السوقية في تعزيز المركز التنافسي للمؤسسات الإقتصادية - دراسة حالة -

Show simple item record

dc.contributor.author ضيفي, دلال
dc.date.accessioned 2022-07-13T08:34:24Z
dc.date.available 2022-07-13T08:34:24Z
dc.date.issued 2022-01-16
dc.identifier.uri http://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/1219
dc.description.abstract هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المعرفة السوقية في تعزيز المركز التنافسي للمؤسسات الاقتصادية، وتم ذلك من خلال إبراز أثر كل بعد من أبعاد المعرفة السوقية والمتمثلة في المعرفة بالزبائن، المعرفة بالمنافسين، بحوث السوق بصفة مستقلة ومجتمعة في تعزيز المركز التنافسي لمؤسسات التأمين الجزائرية. ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بدراسة عدد من مؤسسات التأمين الجزائرية بلغ عددها (21)مؤسسة وكان ذلك بكل من ولاية الجلفة، غرداية والمدية، أين تم توزيع (75) استبانة في الأجمال تم استرجاع (72) استبانة وكلها صالحة للتحليل الإحصائي، وكانت عينة الدراسة مختارة من مدراء، ورؤساء الأقسام والعاملين في المصلحة التسويقية، في فترة مدتها شهران وهما نوفمبر وديسمبر لسنة 2021، وبعد تفريغ البيانات المتحصل عليها من إجابات أفراد العينة على أسئلة الاستبانة من خلال برنامجالتحليل الإحصائي SPSS.26. تمالتوصل إلى مجموعة من النتائج كانت أهمها هي: أن المعرفة السوقية تساهم في تعزيز المركز التنافسي لمؤسسات التأمين قيد الدراسة، وهي دالة إحصائيا عند مستوى معنوية (α=0.05)، كما تساهم أبعاد المعرفة السوقية (المعرفة بالزبائن، المعرفة بالمنافسين، بحوث السوق) بصفة مستقلة ومجتمعة في تعزيز المركز التنافسي لمؤسسات التأمين، وأن لكل منها أثر دال إحصائيا عند مستوى معنوية(α=0.05). وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات أفراد الدراسة حول المعرفة السوقية والمركز التنافسي تعزى إلى خصائصهم الديمغرافية والمتمثلة في (الجنس، السن، المستوى التعليمي، المستوى الوظيفي، الخبرة المهنية). الكلمات المفتاحية:معرفة سوقية، مركز تنافسي، معرفة بالزبائن، ميزة تنافسية، بحوث السوق Abstract: This study aims to identify the role of market knowledge in strengtheningthe competitive positionfor economic institutions. This was done by highlighting the impact of each dimension of market knowledge, which includes customer knowledge, competitor knowledge and market research, both independently and collectively in fostering the competitive position of Algerian insurance institutions. To achieve the objectives of the study, we studied twenty-one (21) Algerian insurance institutions in thegovernorates of Djelfa, Ghardaia and Medea. Among (75) questionnaires distributed in total, (72) questionnaires were retrieved, all of which are valid for statistical analysis. The sample consisted of managers, heads of departments and workers in the marketing department over a period of two months, namely November and December of 2021. After unloading the data collected from the answers of the informants to the questionnaire through the SPSS.26 statistical analysis program, a set of results was obtained, the most important of which were: market knowledge contributes to enhancing the competitive position of the insurance institutions under study, and it is statistically significant at the level of significance (α=0.05). Furthermore, the dimensions of market knowledge (knowledge of customers, knowledge of competitors, market research) contribute independently to enhancing the competitive position of insurance institutions that each of them has a statistically significant effect at the level of significance (α=0.05). Moreover, there are no statistically significant differences between the answers of the respondents about market knowledge and competitive position due to their demographic characteristics as such their gender, age, education, job position, professional Résumé : Cette étude vise à identifier le rôle de la connaissance du marché dans le renforcement de la position concurrentielle des institutions économiques. Cela a été fait en mettant en évidence l'impact de chaque dimension de la connaissance du marché, qui comprend la connaissance des clients, la connaissance des concurrents et les études de marché, à la fois indépendamment et collectivement, dans la promotion de la position concurrentielle des institutions d'assurance algériennes. Pour atteindre les objectifs de l'étude, nous avons étudié vingt et un (21) institutions d'assurance algériennes dans les gouvernorats de Djelfa, Ghardaïa et Médéa. Parmi (75) questionnaires distribués au total, (72) questionnaires ont été récupérés, tous valables pour l'analyse statistique. L'échantillon était composé de managers, de chefs de départements et d'employés du département marketing sur une période de deux mois, à savoir novembre et décembre 2021. Après déchargement des données collectées à partir des réponses des informateurs au questionnaire via l'analyse statistique SPSS.26 programmes, un ensemble de résultats a été obtenu, dont les plus importants étaient : la connaissance du marché contribue à améliorer la position concurrentielle des institutions d'assurance étudiées, et elle est statistiquement significative au niveau de signification (α≤0,05). Par ailleurs, les dimensions de la connaissance du marché (connaissance des clients, connaissance des concurrents, études de marché) contribuent indépendamment à l'amélioration de la position concurrentielle des organismes d'assurance que chacune d'elles a un effet statistiquement significatif au niveau de signification (α≤0,05). De plus, il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les réponses des répondants sur la connaissance du marché et la position concurrentielle en raison de leurs caractéristiques démographiques telles que leur sexe, leur âge, leur éducation, leur poste, leur expérience professionnelle. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject معرفة السوقية EN_en
dc.subject الزبائن EN_en
dc.subject ميزة التنافسية EN_en
dc.subject بحوث السوق EN_en
dc.title دور المعرفة السوقية في تعزيز المركز التنافسي للمؤسسات الإقتصادية - دراسة حالة - EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account