Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى إبراز فعالية تسويق محتوى في تنمية وعي إستهلاكي لدى المستهلك من خلال عناصره ( الملاءمة، المصداقية، القيمة، الجاذبية، العاطفة ) باعتباره أنه يساعد في تنمية الوعي الإستهلاكي لدى المستهلك، قمنا باستخدام المنهج الوصفي وذلك من خلال عرض المفاهيم والنظريات التي تفسر المتغيرات المتعلقة بالدراسة ، بغرض الاجابة على الإشكالية المطروحة واختبار فرضيات مقدمة والمنهج التحليلي في الجانب التطبيقي حيث تم جمع البيانات عن طريق إستبيان إلكتروني على عينة مكونة من أعضاء المنظمة الجزائرية لحماية وإرشاد المستهلك ومحيطه apoce والتي بلغت 90 مستجوب، وتم تحليله باستخدام برنامج sem-pls، حيث توصلت الدراسة في الأخير إلى جملة من النتائج تمثلت في تأثير تسويق المحتوى وذلك لتنمية الوعي الإستهلاكي لدى أعضاء المنظمة الجزائرية لحماية و إرشاد المستهلك و محيطه apoce من خلال موقع التواصل الاجتماعي الفيسبوك.
summary:
This study aims to highlight the effectiveness of content marketing in developing consumer awareness of the consumer through its elements (appropriateness, credibility, value, attractiveness, emotion) as it helps in developing consumer awareness of the consumer, we used the descriptive approach by presenting the concepts and theories that explain The variables related to the study, in order to answer the problem posed and to test the hypotheses presented and the analytical approach in the prac-tical aspect, where the data was collected through an electronic ques-tionnaire on the sample consisting of members of the Algerian Organi-zation for Consumer Protection and Guidance (APOCE), which amounted to 90 respondents, and was analyzed using the SEM-PLS program, In the end, the study reached a number of results represented in the impact of content marketing in order to develop consumer awareness among members of the Algerian Organization for Consumer Protection and Guidance and its apoce through the social networking site Facebook.