الخلاصة:
هدفت الدراسةالى تحليل أثر تكامل عمليات إدارة المعرفة في الأداء التنظيمي بالمنظمة المتعلمة في مؤسسة اتصالات الجزائر بورقلة، ومنأجلتحقيقذلكالهدفتمتطوير استبانة وزعت على عينة بلغت 69 موظفا وموظفة، و لتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي،وتم استخدام برنامجالرزنامةالإحصائية) 26 (SPSSولمعالجةالبياناتتماستخدامالأساليبالإحصائيةمثل )التكرارات، والنسب المئوية،والمتوسط الحسابي،والانحراف المعياري، و معامل ارتباط ألفا كرونباخ، واختبار) (ANOVAواختبارتحليلالانحدارالبسيط(., وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان من أهمها:
1. توجد علاقة ارتباطية موجبة بين تكامل عمليات إدارة المعرفة والأداء التنظيمي بالمنظمة المتعلمة
2. وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد عمليات إدارة المعرفة مجتمعة ومتكاملة (إيجاد المعرفة، اكتساب المعرفة، تخزينالمعرفة، نقل المعرفة، وتطبيق المعرفة (على الأداء التنظيمي
3. .عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات المبحوثين نحو عملياتإدارة المعرفة، و الأداء التنظيمي للمنظمة المتعلمة تعزى للمتغيرات (النوع الاجتماعي،العمر،المؤهلالعلمي، و المستوى الوظيفيو سنوات الخدمة (.
وقد أوصت الدراسة بتوصياتمنأهمها:
1. العمل على الاهتمام بإدارة المعرفة التطبيقية بشكل يسهم في تحسين الأداء التنظيمي وذلك بمواكبة كل ما هوجديدفيالمعرفةفيمايختصبأساليبالعملوطرقهووسائله.
2. تشجيع العامل الذي يساهم في نقل المعرفة الكمي والنوعيبالحوافز المادية والمعنوية الملائمةوضمن معاييرمحددة تعد لهذه الغاية
3. ضرورة عقد دورات تدريبية لتعلم واكتساب مهارات جديده تتلاءم مع متطلبات بيئة الأعمال الجديدة يقوم بها ذوو خبرة وكفاءة في الأساليب العملية في عمليات إدارة المعرفة من توليد المعرفة الى تطبيقها وربط أواصر العلاقة مع مراكز البحث الجامعية وتشجيع افراد المؤسسة المؤهلين على المشاركة في المؤتمرات والندوات العلمية وبرامج التدريب الداخلي
The study aimed to analyze the impact of the integration of knowledge management processes on organizational performance in the learning organization at Algeria Telecom in Ouargla. In order to achieve this goal, a questionnaire was developed and distributed to a sample of 69 male and female employees. Statistic (SPSS 26) to process the data, statistical methods were used such as (frequencies, percentages, arithmetic mean, standard deviation, Cronbach’s alpha correlation coefficient, ANOVA and simple regression analysis test). The most important ones:
1. There is a positive correlation between the integration of knowledge management processes and organizational performance in the learning organization
2. There is a statistically significant impact of the dimensions of the combined and integrated knowledge management processes (knowledge creation, knowledge acquisition, knowledge storage, knowledge transfer, and knowledge application).(On organizational performance
3. There are no statistically significant differences in the respondents’ perceptions of knowledge management processes, and the organizational performance of the learning organization due to the variables (gender, age, educational qualification, job level and years of service).
The study made recommendations, the most important of which are:
1. Work to pay attention to applied knowledge management in a way that contributes to improving organizational performance by keeping abreast of all that is new in knowledge with regard to work methods, methods and means.
2. Encouraging the worker who contributes to the transfer of quantitative and qualitative knowledge with appropriate material and moral incentives and within specific criteria prepared for this purpose
3. The necessity of holding training courses to learn and acquire new skills that are compatible with the requirements of the new business environment, carried out by people with experience and competence in practical methods in knowledge management processes from knowledge generation to its application, linking the bonds of relationship with university research centers and encouraging qualified personnel of the institution to participate in conferences, scientific seminars and training programs inner