DSpace Repository

اليقضة العقلية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية بابتدائيات بلدية زلفانة

Show simple item record

dc.contributor.author شرفاوي, ذهيبة
dc.date.accessioned 2025-12-04T09:06:45Z
dc.date.available 2025-12-04T09:06:45Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10375
dc.description.abstract ىدفت ىذه الدراسة إلذ الكشف عن العلاقة بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة، فضلا عن مستوى اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة، حيث اعتمدت الدراسة على منهجية البحث الوصفي، واستخدمت مقاييس موحدة لقياس اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددىا 60 أستاذا، من .)Spss.20( خلاؿ الدعالجة الإحصائية باستخداـ برنامج الحزمة الإحصائية توصلت إلذ النتائج التالية:  مستوى اليقظة العقلية لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.  مستوى الدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.  توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة.This study aimed to explore the relationship between mindfulness and achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana, as well as to assess the levels of mindfulness and achievement motivation among these teachers. The study employed a descriptive research methodology and used standardized scales to measure mindfulness and achievement motivation. It was conducted on a sample of 60 teachers, with statistical analysis performed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS.20). The study reached the following results:  The level of mindfulness among primary school teachers in the municipality of Zelfana is high.  The level of achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana is high.  There is a statistically significant relationship between mindfulness and achievement motivation among primary school teachers in the municipality of Zelfana. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject اليقظة العقلية EN_en
dc.subject الدافعية للإلصاز EN_en
dc.subject Mindfulness EN_en
dc.subject Attention, Awareness EN_en
dc.title اليقضة العقلية وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية بابتدائيات بلدية زلفانة EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account